sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | התבוננות מחודשת בחינוך הבלתי פורמלי חינוך ולמידה . סמית ( 8 . Smith, 2008, p ) הבחין בין למידה לחינוך : "למידה היא תהליך המתרחש כל הזמן ; חינוך כרוך בכוונה ומחויבות" . רוג'רס ציין את הקֶשר בין למידה לחינוך וכתב כי "כל חינוך הוא למידה, אבל לא כל למידה היא חינוך . חינוך הוא למידה מתוכננת" ( 7 . Rogers, 2014, p ) . במילים אחרות, למידה היא הבסיס לכל חינוך . לפי רוג'רס ( שם ) , חינוך בלתי פורמלי הוא חינוך מובנֶה ( יש לו מטרות, מוקדש זמן ללמידה, ניתן סיוע בלמידה ) , ולמשתתף בתהליך יש כוונה ללמוד . במילים אחרות, חינוך הוא למידה מודעת ומונחית לקראת מטרה . במשך כל השנים הגדרת החינוך הבלתי פורמלי הייתה שנויה במחלוקת, והדבר משתקף בהגדרות הרבות למושג זה בספרות המקצועית . טיפולוגיות שונות הוצעו בהתבסס על תבחינים ( קריטריונים ) שונים, והגדרות נוסחו בידי אנשי אקדמיה, גופים בין - לאומיים, אנשי חינוך וארגונים העוסקים בחינוך בלתי פורמלי ( 2012 AEGEE, 2011 ; EC, 2001 ; OECD, 2014 ; Tobias, 1992 ; UIS, ) . חלק מההגדרות התרחקו מהתפיסה אשר מציגה את החינוך הבלתי פורמלי כניגודו של החינוך הפורמלי, תפיסה שבגינה נוטים לראות את הראשון כנחות מהאחרון ( 2016 Robinson - Pant, ) . יש הסבורים כי הגבולות בין חינוך פורמלי לחינוך בלתי פורמלי אינם חד - משמעיים ( 2008 Farrell & Hartwell, ) . גישה זו עולה בקנה אחד עם תפיסת החינוך והלמידה כרצף בעל שני קצוות : בקצה האחד של הרצף למידה לא פורמלית, בקצה האחר חינוך פורמלי, וביניהם חינוך בלתי פורמלי ( 2006 Rogers, 2004, 2019 ; UNESCO, ) . למידה לא פורמלית חינוך בלתי פורמלי חינוך פורמלי מקורה של הגישה הרווחת כיום הוא בתפיסה אחרת של רצף . גישה זו גורסת כי יש לנטוש את הסיווג המשולש של דפוסי החינוך ולראותם כמשולבים, לא כנפרדים . ההנחה שבבסיס גישה זו היא כי כל סיטואציה חינוכית מתאפיינת בדפוס דומיננטי, ולצידו יש ביטוי לדפוסים האחרים – בין שאלה מיוחסים לחינוך הפורמלי, בין שלחינוך הבלתי פורמלי ובין שלחינוך הלא פורמלי ( , . Colley et al La Belle, 1982 ; Valchev et al . , 2016 ; 2003 ) . מכאן שכל תוכנית או פעילות של חינוך בלתי פורמלי צריכה להיות ממוקמת על הרצף בהתאם למאפייניה . פעילות כזו היא פעילות חינוכית מאורגנת אשר מתקיימת מחוץ למערכת החינוך הפורמלי ( - Coombs & Ahmed, 1974 ; Norqvist et al . , 2016 ; Sefton Green, 2006 ; Tobias, 1992 ) , והיא נגישה לכל משתתף ולכל קבוצות הגיל –

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help