sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | חגית קליבנסקי, אדם הישראלי | 11 במהלך שנות התשעים התעורר מחדש העניין בחינוך הבלתי פורמלי בעיקר במדינות פוסט - תעשייתיות מערביות . מקורה של התעוררות זו היה ההכרה כי מערכות החינוך הפורמלי לבדן אינן יכולות לספק מענה לאתגרי החברה המודרנית ( 2019 Coun Eur, 2000 ; Rogers, ) , כמו גם אימוץ התפיסה של למידה לאורך החיים ( lifelong learning ) במדינות רבות והתייחסותן לחינוך הבלתי פורמלי כאל חלק אינטגרלי מתפיסה זו ( 2014 Yasunaga, ) . העניין המחודש בחינוך הבלתי פורמלי – רוג'רס מכנה זאת "דור שני של חינוך בלתי פורמלי" ( Rogers, 2019 ) – התבטא במסמכים של ארגונים בין - לאומיים ( Coun Eur, 1999 ; EC, OECD, 1996 ; 1998 ) כמו גם בפרסומים במרבית כתבי העת העוסקים בחינוך ( 2019 Rogers, ) . יתרה מזאת, המדיניות של אונסק"ו ( 2018 2015, UNESCO, ) ושל האיחוד האירופי ( 2014 EC, ) ועבודות מחקר מראות כי נמשכת ההתעניינות בתחום זה ברחבי העולם ( 2017 Norqvist & Leffler, ) . חינוך אחד, הגדרות רבות בשנות השבעים קומבס ואחרים ( , . Coombs & Ahmed, 1974 ; Coombs et al 1973 ) , חוקרי חינוך שעסקו גם בניהול ובקביעת מדיניות במוסדות בין - לאומיים, ניסחו הגדרה אשר הבחינה בין חינוך פורמלי לבין חינוך לא פורמלי וחינוך בלתי 1 הגדרה זו שימשה ומשמשת נקודת מוצא לשיח בתחום החינוך הבלתי פורמלי . פורמלי, והיא נמצאת עדיין בשימוש נרחב – בעיקר למטרות של תכנון, ניהול, 2 מימון, פיקוח והערכה ( 2014 Yasunaga, ) . עם השנים הגדרה זו הייתה מושא לדיונים ולביקורת, ונעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לאפיין את החינוך הבלתי פורמלי ולהגדירו . ניסיונות אלה הובילו לשימוש במִגוון מונחים לתיאור חינוך זה : חינוך גמיש, חינוך משלים, פעילות חוץ - קוריקולרית ( extracurricular activity ) . בהקשר הזה נדונו גם המושגים 1 חינוך פורמלי ( formal education ) הוא מערכת החינוך הממוסדת . זוהי מערכת כרונולוגית ומובנית היררכית, והלימודים בה מתקיימים החל בבית הספר היסודי וכלה באוניברסיטה ; חינוך בלתי פורמלי ( nonformal education ) כולל כל פעילות חינוכית מאורגנת ושיטתית המתבצעת מחוץ למערכת הפורמלית . מטרת החינוך הבלתי פורמלי היא לספק סוגים נבחרים של למידה לקבוצות משנה מסוימות באוכלוסייה, מבוגרים וילדים ( Coombs & Ahmed, 1974 ) ; חינוך לא פורמלי ( informal education ) הוא תהליך הנמשך כל החיים, ובמהלכו כל אדם רוכש וצובר ידע, מיומנויות, עמדות ותובנות מחוויות יום - יומיות, מאינטראקציות ומחשיפה שלו לסביבה . חינוך לא פורמלי אינו מאורגן, ולעיתים קרובות אינו שיטתי . עם זאת, הוא הגורם לחלק הארי של הלמידה בחייו של כל אדם . 2 יש שאינם מבחינים בין חינוך בלתי פורמלי לבין חינוך לא פורמלי, כיוון שאינם רואים בחינוך הלא פורמלי דפוס חינוך ( ראו אצל 1990 Jeffs & Smith, ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help