sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

סקירת ספרות — החברה הערבית והשינויים המתרחשים בה 13 אישיות . צעד זה נועד להבטיח את המשך שלטון הרוב היהודי במדינה ואת הגדרתה כמדינה יהודית ( לביא, 2016 ; ססר, 2016 ) . מגמה זו אף התחזקה בהעברת חוק הלאום בכנסת ב- ,2018 אשר הגדיר בצורה חד-משמעית את מדינת ישראל כמדינת העם היהודי . הגדרה זו סותרת את עקרונות הבסיס של מגילת העצמאות, שעליהם הושתתה מדינת ישראל, לפיהם יתקיים שוויון זכויות בין אזרחי המדינה ללא הבדל דת או לאום . העברת החוק ערערה עוד יותר את תחושת השייכות של ערביי ישראל למדינת ישראל . בעצם שייכותם לעולם הערבי-מוסלמי נתפסים האזרחים הערבים בישראל על ידי היהודים כמי שמזדהים עם אויביהם המרים ביותר, ולכן כעוינים את מדינת ישראל ( ססר, 2016 ) . החשש של היהודים שהערבים הישראלים יפנו נגדם גדול, ולכן אלו מהווים איום עבורם, תחושה אשר משמשת לישראל הצדקה לאפליה ולאי-מתן זכויות כלפיהם ( עלי, 2014 ) . זה גם היה הרקע ליצירת המנגנון של המשטר הצבאי עם קום המדינה, אשר היה אחראי לשלוט ולפקח על חיי האוכלוסייה הערבית בישראל כדי לוודא שהיא אינה מהווה איום למדינה . המשטר הצבאי התקיים עד סוף ,1966 חדר לכל תחומי החיים האזרחיים של ערביי ישראל והפך לכלי שליטה פוליטי, כלכלי וחברתי של המדינה . המשטר הצבאי היה מיועד בתחילה לשטחים שכבש צה"ל במלחמת העצמאות והיו מיועדים לפי תוכנית החלוקה למדינה הערבית . בהתאם לכך הוקמו שלושה אזורי ממשל צבאי : בצפון הארץ, באזור המשולש ובדרום — באזור הנגב . מטרות הממשל הצבאי היו לשמש גורם מרתיע מפני פעולות עוינות נגד ישראל, למנוע זרימה המונית של פליטים ולשמור על השליטה היהודית בשטחים אלה . כלפי חוץ ניסתה הממשלה הישראלית להציג את היתרונות של הממשל הצבאי ואת הדרך שבה האזרחים הערבים מרוויחים ממצב זה . אך בפועל, ערביי ישראל היו צריכים באותם שנים להתמודד עם מגבלות תנועה ( עוצר ) , מצב כלכלי קשה ותחושת מצור . המשכיות מצב זה לאורך שמונה-עשרה שנה יצרה את הבסיס לאפליה ולניכור של ערבים ישראלים ולתחושתם הקשה שהיחס אליהם במדינה היא כאל אזרחים סוג ב' ( אוסצקי-לזר, 2002 ) . אחרי מלחמת ששת הימים ( 1967 ) ופתיחת גבולות הקו הירוק, חידשו ערביי ישראל את הקשר עם בני עמם בגדה המערבית ובעזה . בעקבות זאת, הם התחילו לתפוס את עצמם יותר ויותר כחלק בלתי נפרד מן

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help