sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 שער ראשון את ישראל בזירה הבין-לאומית בתחומי קולנוע או תיאטרון ( לביא, 2016 ) . עם זאת, משום שישראל מוגדרת מדינה יהודית, אין הערבים יכולים להזדהות עם המדינה, עם סמליה ועם הערכים שלה . לדוגמה, המנון המדינה, התקווה, המתייחס ל"נפש יהודי הומייה", "בת שנות אלפיים", אשר משקפת את הגעגועים של העם היהודי לארץ ישראל ואת החלום הציוני להיות עם חופשי בארצו . מסרים אלה לא רק שאינם תואמים לבני המיעוט הערבי הילידי, אלא אף צורמים לאוזניהם ומחדדים עבורם עד כמה אין להם מקום במדינת ישראל ( לביא, 2016 ; ססר, 2016 ) . נוסף על כך, הם אינם יכולים להזדהות עם המפעל הציוני שהקים את המדינה, ומבחינתם יום הקמת המדינה היה יום של אסון . הערבים אזרחי ישראל והפלסטינים בשטחים רואים ביום הזה ( הנקרא אצלם יום ה"נכבה" ) יום אבל על התנפצות החלום להקמת ישות מדינתית, כפי שהובטחה בתוכנית החלוקה ובהצהרת בלפור . ב- 1948 גירשה מדינת ישראל ועודדה רבים מתושבי הערים והכפרים הערבים ותושבי הערים המשותפות לברוח, וניכסה לעצמה את אדמותיהם ואת בתיהם — ללא כל מתן פיצוי והכרה בזכויותיהם . לפני שנתיים ( ב- 2018 ) אף חוּקק "חוק הנכבה", אשר אוסר על ערביי ישראל לציין את היום הזה ביום העצמאות הישראלי ( לביא, 2016 ) . כמו כן, מכיוון שחוק השבות, אשר עומד בבסיס חוקי ההגירה וההתאזרחות במדינת ישראל, אינו תקף לגבי ערביי ישראל, אין להם יכולת להשפיע על גודלם היחסי באוכלוסייה ( לביא, 2016 ; ססר, 2016 ) . במקביל לתהליכי ההשתלבות של ערביי ישראל, הלכה והתעצמה במידה רבה בעשרים השנה האחרונות הגזענות בחברה היהודית בישראל כלפי המיעוט הערבי . מערכת היחסים בין הערבים לבין היהודים בישראל הייתה מאז ומעולם בלתי שוויונית . עם קום המדינה עזב חלק מן המנהיגות הערבית הפוליטית והכלכלית את הארץ עם בני המעמד הבינוני . אלו שנשארו היו הערבים הפלסטינים, שלפני כן היו הרוב בארץ, ועתה מצאו את עצמם כפליטים המנסים להשתלב בכלכלה הישראלית מעמדת נחיתות ( עלי, 2009 ) . מדינת ישראל אמנם מכירה בקיום הנפרד של המגזר הערבי כקבוצה דמוגרפית נפרדת — כפי שבא לידי ביטוי, למשל, בהכרה בשפה הערבית כשפה רשמית ובהפעלת תוכניות חינוך מיוחדות לערבים — אך היא מסרבת להגדיר אותם כמיעוט לאומי בעל זכויות קיבוציות ואת הערבים כבעלי זכויות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help