sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 יצחק ( איציק ) פלג דיוק "שתי קריאות" במקרא מתוך הנחה שאין קריאה זו "תאונה" ולא אי – הבנה, אלא הבנת הטקסט במיטבו . גישה זו מהווה נדבך הכרחי לשער השני . השער השני יידון בסיפור חלום יעקב בבית אל ופשרו הכפול . בפרק זה אדגים קריאה צמודה של הסיפור שתחשוף את המגמות הנשקפות ממנו . בשער השלישי ארחיב את מעגל ההתייחסות מסיפור החלום אל סיפורי האבות . אבקש להראות כי סיפור חלום יעקב מתפקד כסיפור בתוך סיפור . כלומר, כ"שיקוף מזערי" של מסעי האבות אל הארץ וממנה . לשם כך נצא למסע בעקבות מסעי האבות ונבחן את היחס של המספר למסעות אלו . בשער הרביעי, אסכם את המסע ואצא למסע אחר, מסעו של "שַׁעַר הַשָּׁמַיִם" בין בבל, לבית אל ולירושלים . לשם כך אשווה בין סיפור חלום יעקב לבין סיפור מגדל בבל וליתר דיוק בין הסולם, למגדל ולזיגורט הבבלי . קריאה קשובה במקרא לימדה אותי שהמקרא נושא עמו חזון "ציוני" . הספר שלפניכם חושף את היחס "הציוני" ( במובן של עידוד העלייה לארץ ) של המספר המקראי למסעותיהם של האבות אל הארץ המובטחת וממנה . אברהם אבינו נענה לצו האל האומר לו : "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ [ . . . ] אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" ( יב 1 ) ועולה ארצה . אבל בעקבות רעב שפקד את הארץ אברהם מחליט לרדת 2 נראה שהמספר מהארץ ( יב 10 ) . אברהם אבינו הוא העולה והיורד הראשון . המקראי חש אי – נחת מירידתו של אברהם למצרים . הפועל שנבחר לציין את הגירתו של אברהם מן הארץ הוא "וַיֵּרֶד", והוא נושא קונוטציה שלילית . כך, למשל, כשמסופר על יצחק שהתכוון לרדת למצרים עקב רעב בארץ אומר לו אלוהים במפורש : "אַל תֵּרֵד מִצְרָיְמָה" ( כו 2 ) . ומכאן הגירה מן הארץ היא "ירידה" . ואילו הפועל במקרא למסע אל הארץ הוא "וַיַּעַל", והוא נושא קונוטציה חיובית . ומכאן הגירה אל הארץ מוגדרת כ"עלייה" . כאשר יעקב היה בדרכו לרדת מהארץ הוא חלם חלום ובו ראה "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַהַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" ( כח 12 ) . האל מבטיח לשמור עליו ולהשיבו ארצה ( כח 15 ) . אבקש להוכיח שהמראֶה בחלום מתפקד כשיקוף מיזערי של סיפורי האבות בנושא העלייה והירידה מן הארץ . הבנת חלום יעקב כשיקוף מזערי עשויה, לדעתי, לסייע בפיצוח הפשר הסימבולי של החלום . 2 . איציק פלג, "אברם ה'ציוני' וה'יורד' הראשון", על הפרק , 14 ( 1998 ) : 25 - 31 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help