sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 לֶך לְךָ במבט רטרוספקטיבי, מסתבר, שאת הקול שקרא לי "לך – לך בעקבות מסעי אברהם אבינו" כבר שמעתי בשנות נעוריי . אני מזמין אתכם קוראים וקוראות יקרים, לצאת עמי למסע ספרותי בעקבות סיפורי המסעות של אבותינו אל הארץ וממנה . צאו לדרך - דרך צלחה ! הכותרת של הספר : לֶךְ-לְךָ - מסעי האבות בסיפורי המקרא , באה להציג את התימה העוברת כחוט השני לאורך הספר . חנה נוה בפתח ספרה נוסעים ונוסעות, סיפורי מסע בספרות העברית החדשה כותבת : המושג "מסע" משמש אותנו בשתי משמעויות רווחות : במשמעותו המיידית והמילולית הוא ציון של תנועה מוגדרת ממקום למקום בזמן הריאלי ובמרחב הפיזי [ . . . ] וניתן לשרטטו על גבי מפת שטח גיאוגרפית ואילו במשמעותו המושאלת המסע הוא ציון של שינוי במרחב המנטאלי והפסיכי [ . . . ] , גם אם לא כלולה בו תזוזה פיזית כלשהי . 1 סיפורי המסע של האבות במקרא מכילים במובן מסוים את שתי המשמעויות הללו . מבחינה גיאוגרפית כיוון המסע ( מאין ולאן ) הוא העיקר, והוא מכתיב את המשמעות הערכית ( חיובית או שלילית ) של המסע . בסיפורי המסע של האבות במקרא אין כמעט כל התייחסות לתחנות במסלול ולקשיים שבדרך . תיאור מסעו של יעקב לגלות בחרן ( הפותח את סיפור חלום יעקב ) מסתכם בשש מילים : "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" ( כח 10 ) . תשומת הלב שלנו תוקדש למסעותיהם של האבות במשמעותם המושאלת והערכית, וביחסו של הסיפור המקראי אל המקום שאליו נסע הגיבור ולהשלכות הנובעות מכך, ולא במסע הפנימי שעובר הנוסע . המסע של אברהם ושרה למצרים ( יב 10 - 20 ) , שהוגדר כירידה מהארץ, העמיד את אברהם ובעיקר את שרה בסכנה . במהלך הספר נראה כי מסע אל הארץ הוא מסע חיובי ולכן זוכה לתואר "עלייה" . כיוון המסע נתפס כהתקרבות ( מילולית ומטפורית ) אל האל השוכן בארץ . ובהתאם, מסע מן הארץ נתפס כמסע שלילי, כ"ירידה" מן הארץ המסכנת את אבותינו . לספר ארבעה שערים . השער הראשון יתמקד בשאלה איך לקרוא סיפור מקראי . אציג את נקודת המבט הסינכרונית המתבוננת בטקסט כהוויתו ולא בדרכי התהוותו . לדעתי אין לקבל את הגישה ולפיה על הפרשן לחפש את המשמעות האחת והיחידה של הטקסט . אדגים "קריאה רב – משמעית" או ליתר 1 . חנה נוה, נוסעים ונוסעות, סיפורי מסע בספרות העברית החדשה , משרד הבטחון, ,2002 עמ' 7 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help