sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ענר גוברין לא מקרי הוא שחוקרים בתחום הפסיכואנליזה ניסו וממשיכים לנסות לבאר את תפקידו של הקורא במימוש הספרות ואת תפקידה של הספרות עבור הקורא" . למעשה, התוצרים האמנותיים והחברתיים התגלו כקרקע נוחה למדי להדגים ואף להוכיח את התובנות העמוקות של הפסיכואנליזה, הרבה יותר מהשיטות המדעיות שהיה קשה להתאימן לתובנות הפסיכואנליטיות . פרויד כותב : "תיאורו של המשורר או מוצא השיגיון, האם עומד הוא במבחן המדע ? על כך חייבים אנו להשיב את התשובה שאולי אינה צפויה, כי לאמיתו של דבר ולמרבה הצער, המצב הפוך הוא : המדע הוא שאינו עומד במבחנו של המשורר . לגבי המדע פעור עוד חלל ריק [ . . . ] המשורר מילא את הפער הזה . 3 עדיין אין המדע תופס את משמעות ההדחקה" . אם כן, קשרי הגומלין בין הפסיכואנליזה לבין ה"עולם" מתקיימים כל הזמן בשני מישורים : העולם, על תוצריו החברתיים, הספרותיים והאמנותיים מגלם במקומות עומק נסתרים רעיונות פסיכואנליטיים, מהווה הוכחה להם ואף עשוי להרחיב ולפתח אותם ; ומולו, האזורים הנסתרים הנחשפים משנים את משמעות תוצרי העולם . כך הופכת הפסיכואנליזה לפרדיגמת-על שבכוחה לחשוף את הדינמיקה הנסתרת של תוצרי החברה, האמנות והתרבות, ובעשותה כך היא תורמת לדיסציפלינות החיצוניות לה ונתרמת מהן . ואכן, בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחסים שבין התוצרים התרבותיים והחברתיים לבין הפסיכואנליזה . העמדה הפסיכואנליטית המסורתית שפרויד הרבה להשתמש בה הייתה ניתוח התוצרים מעמדה מפרשת ובעלת סמכות ; כך לדוגמה הדמויות ועולמו הפנימי של המחבר הפכו למטופלים הנשכבים 3 . זיגמונד פרויד, "השיגיונות והחלומות בסיפור 'גרדיווה' של ינסן", בתוך : מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה , תל אביב : דביר, ,1997 עמ' 33 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help