sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 חיים בשפה, חיים בתשוקה אסתר : כאן יש לציין שההיבט האתי משותף לאסכולות ה"רוחניות", כלומר אלה שיש להן קשר עם דת, ולאסכולות ה"נפשיות" ; כאן וגם שם יש הנחות בסיס באשר לשאלה "כיצד לחיות" . אני מציינת זאת דווקא כי "אנשי הנפש" אינם ששים להשוואה בינם לבין "אנשי הרוח" . ואולם, את ההבדלים בין אסכולות רוחניות ונפשיות נצטרך לחפש במקום אחר . יהודה : אכן, אתיקה היא היבט משותף להן . ועם זאת, התשובה לשאלה הזאת יכולה להיות שונה עד מאוד בין אסכולות, והיא קשורה בהנחות הבסיס של כל אסכולה כזאת באשר למבנה הנפש ולעקרונות הפעולה שלה . והנה, הפסיכואנליזה הלאקאניאנית באופן מסורתי נבוכה מהעניין הזה של האתיקה . אסתר : מדוע נבוכה ? יהודה : היא מסתייגת מן האפשרות להגיד לאנשים כיצד לחיות . בסביבה הזאת של העיסוק באתיקה יש פרדוקס : מצד אחד, אתיקה משמעה להשיב על השאלה כיצד לחיות . מצד אחר, עיקרון מרכזי של האתיקה של הפסיכואנליזה הוא שאדם יחליט לבדו באשר לערכים שלו, לתשוקות שלו ולאופן שבו הוא מנהל את היחסים בין תשוקותיו לערכיו . לכן, הסעיף הראשון בהכוונה הזו חייב להיות : חובת ההחלטה כיצד לחיות מוטלת עליך — על האדם עצמו . אסתר : העיקרון הראשון הזה, שלפיו אדם מכריע בעצמו באשר לחייו, מעורר שאלה : האמנם הסובייקט לבדו יכריע ? ללא מגבלות כלל ? האם אין גבולות חיצוניים להכרעה שלו ? יהודה : ודאי שיש מגבלות . אלה הן המגבלות שנגזרות מן הקלפים שאותם קיבל, ואחד הקלפים, באופן פרדוקסלי, מייצג את המידה שבה הוא מאמין שהוא חופשי, ובאופן כללי — שיש חופש בחירה . שיקוליו וטעמיו נכפו עליו עוד טרם לידתו, אך כשרצונו לשנות או, לחלופין, להשלים עם נטייה זו או אחרת שלו — הוא יכול להיות יותר חופשי . ככל שהוא יודע יותר עד כמה אינו חופשי מן

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help