sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ארז פרי בדיעבד - לאחר מלחמת העולם השנייה - את תהליך ההשמדה הנאצי . אבקש לבחון את האופן שבו נעשה בסרטים אלה שימוש ברטוריקה רפלקסיבית היוצרת טקסט-מראה, שמבעדו הם דנים בסוגיות אתיות ואסתטיות הנוגעות לעשייה הקולנועית לאחר אושוויץ . ההנחה הבסיסית העומדת כאן למבחן היא שקיימת זיקה בין שאלות העוסקות במנגנון ההשמדה, שמעלים סרטים אלה, לסוגיות הכרוכות במנגנון הקולנועי עצמו . כלומר, ככל שסרט העמיק בחקירת נבכי מנגנון ההשמדה הנאצי, כן הוא נדרש להתמודד עם גבולותיו האתיים והאסתטיים של המנגנון הקולנועי ועם המניפולציה המסוכנת העומדת בתשתיתו-שלו . הניתוח שיוצע כאן מצביע על הדהוד הדדי של שתי פרקטיקות - הקולנוע וההשמדה - וזורה אור חדש על שתיהן . כפי שאראה, העדשה התמטית של ייצוג מנגנון ההשמדה בקולנוע מאפשרת קריאה החושפת את הנעותיו הגלויות והסמויות של המנגנון הקולנועי, בעיקר בכל הנוגע להשתמעויותיו האלימות והמניפולטיביות . ספרי מורה שמימד זה של המנגנון הקולנועי עלה אל פני השטח בעקבות השבר האפיסטמולוגי שחוללו מלחמת העולם השנייה ותוצאותיה המחרידות, שזעזע את האומנות בכלל ואת הפרקטיקה הקולנועית בפרט . כפי שנִראה, יוצרי הסרטים השונים החלו להפגין בעצמם מודעות כזו או אחרת לעצם קיומו של המימד האלים והמתעתע הזה, ובה בעת גם חשיפתו נעשתה לתֶמה רטוריקה לשונית . כל כתיבה שמנסה ליצור נרטיב היסטורי חייבת, לדבריו, להשתמש באופני הכתיבה הללו, ולכן היא איננה יכולה להתחמק מלהפוך לכתיבה ספרותית . במילים אחרות, כל נרטיב, כל רצף סיפורי, הוא למעשה סיפור ותו לא ( וייט, 1987 : 305 - 322 ) . באותו אופן ניתן להסיק שסרט תיעודי שטווה עדויות מצולמות בודדות לכדי נרטיב קוהרנטי, חייב לשם כך להשתמש ברטוריקה השאולה מעולם הקולנוע הבדיוני . מסיבה זאת הוא אינו שונה במבנהו מסרט עלילתי, ואינו יכול לטעון לאמת אובייקטיבית יותר מזו של הקולנוע העלילתי .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help