sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מירון ח . איזקסון בלבד . השם "אדם", הלקוח מהמילה "אדמה", מורה על יכולת האדם להצמיח מתוכו . ו היחס בין זמן למקום הוא בוודאי עיקרי . האם בתרבויות שונות ניתן לקבוע את הדירוג בין השניים ? האם בתפיסה היהודית ניתן לקבוע עדיפות כלשהי לזמן אף שגם למקום מרכזיות ברורה ? נדמה שפתיחת התורה במילה "בראשית" רומזת על יתרון קל זה . מעניין לציין בהקשר זה את דברי המשנה ביחס שבין כוונה לא רצויה בקורבן מצד זמן הקרבתו לבין כוונה זרה מצד מקום ההקרבה . עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמילת בראשית מכילה בקרבה גם מימד אפשרי של מקום . הרי הא – ל לא ברא בזמן מסוים בהיות הזמן אחד הברואים ! העולם גם לא נברא ממקור כלשהו, שהרי לא היה כזה לפני הבריאה . ה"בראשית" נוצרה כחלק מהבריאה, ובמובן זה יש בה מימדים ומרחבים שמהם יצוצו המרכיבים הבאים . ז האם ייתכן עולם ללא אדם ? האם יש "משמעות" לתופעות טבע שקורות אם אין מי שצופה ומדווח ? "ואדם אַיִן לעבוד את האדמה" ( ב, ה ) . פרשת בראשית מדווחת על חסרונו של האדם בעולם, אך לא מונעת את האפשרות של קיום עולם בלעדיו . ח אחת מנקודות הפלא הרבות בתורה היא פסוקים שניתן לקראם כתיאור "אובייקטיבי", אך ניתן גם לקרוא אותם כציטוט מישהו שמדבר . מה מעמדו של פסוק כד בפרק ב, "על כן יעזוב איש [ . . . ] " ? האם זאת קביעה בריאתית, או שמא זה המשך דברי האדם הקובע

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help