sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הערת משורר לדברים מקבל תוקף רב מהמחשבה שהם ברואים ומחודשים . ברכת "שהחיינו" על עניין חדש בעל ערך היא מעֵין התחככות בנקודת הרֵאשית . הניסוח של התפילות מושפע מכך עד מאוד, כמו גם טבעם של החגים . ישראל אמור לייצג עולם שאינו מופקע, אפילו לרגע אחד מבוראו אשר יצר את הראשית והותירה לתמיד . ד השבת היא עקרון בריאה בפני עצמו . היא החיבור המובהק בין הבריאה לבין מעמד הר סיני ועם ישראל . היא נקודת ההתייחסות של הזמן . אין לתפוס את משמעות המעשה ללא תפיסת ההימנעות מפעולה, מיצירה . רק ההבנה שתיתכן פרישה של ממש מהמעשה נותנת לו את ערכו האמיתי . היא נותרת בבריאה בתנועה מתמדת, בין הזמנים ובין המקומות, כאתגר קבוע לתודעה האנושית . ייתכן שבמישור כמעט שווה נוכל לציין את הכאוס, את התוהו ובוהו . הוא לא נעלם אלא הוסדר והורכב בבריאה . אליו נכנסים וממנו יוצאים מושגים כמו דיכאון נפשי וכמו חור שחור פיזיקלי . התוהו ובוהו הוא איום וסיכוי תמידי להתפרקות, אך גם לפריצת דרך . השבת, במקביל, היא האפשרות האנושית להתמיד בחוויית הבראשית . ה בבריאת האדם נאמר : "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו", החורג מהמבנה האופייני של הבריאה שהיה עשוי להיות מנוסח כך : "יהי אדם - ויהי אדם" ( א, כו ) . ניתן להבין כאן אפוא את דברי הקב"ה במובן נוסף, של הכרזה על טיבו של האדם : האדם הוא יצור ההולך ונעשֶה, מעת לעת ומרגע לרגע ! יש כאן גם קביעת אתגר גדול לאדם האחראי במידה מסוימת לבניין אישיותו ודרכו, וגם קביעת מהות האדם בכלל כ"חומר" פיזי ורוחני אשר אינו נוצק פעם אחת

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help