sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 איקונות מוזהבות של הדימויים השונים בתוכנית האדריכלית שלה . כמו כן, אבקש ללמוד, לחקור ולעקוב אחר הסגנון הייחודי המאפיין את האיקונות מהתקופות השונות, ואחר מקורות ההשפעה הטקסטואליים והאיקונוגרפיים לעיצובן . הכנסייה היוונית-אורתודוכסית הקטנה ברמלה נבנתה בעיר מוסלמית, 2 לעיר אין יסודותשנוסדה לראשונה במאה ה- 8 על ידי אבן עבד אל מלכּ . מוקדמים, וייחודה בהיותה עיר חדשה החפה ממסורות דתיות עתיקות . העיר נבנתה בסמוך ובניגוד לעיר לוד הנוצרית, שהייתה מקום קבורתו של המרטיר גיאורגיוס הקדוש . לפי אחת מארבע הגרסאות לסיפור בניית 3 יחסים עכורים בין אבן עבד אל מלכּ או בין אחד מעוזריו לתושביה העיר, הנוצריים של העיר לוד הביא להקמת העיר החדשה, רמלה, שהייתה בירת המחוז מבחינה שלטונית וכלכלית . נוצרים רבים מלוד עברו לגור בה בשל 4 הכנסייה הקטנה היא מרכז רוחני - דתי לקהילה המקומית הנוצרית מרכזיותה . היוונית-אורתודוכסית ברמלה מאז ועד היום . העיר רמלה מייצגת את הפריחה והחדשנות של הקהילות היווניות- אורתודוכסיות המשרתות את העדה הערבית היווניות-אורתודוכסיות בארץ- ישראל ובעבר-הירדן בסוף המאה ה- 19 . התפתחותן מעידה על סובלנותה של האימפריה העותומנית כלפי הקהילות הנוצריות החל מהמחצית השנייה של המאה ה- 19 . הכנסייה ברמלה מציגה תוכנית עיטורית המבטאת השפעות מתקופת הרנסנס המוקדמת ועד הבארוק, שבאה לידי ביטוי ביצירה האמנותית, והיא מעידה על מקורות ההשראה שאליהם נחשפו אמניה ופטרוניה של הכנסייה . אבקש לעמוד על ייחודה של התוכנית העיטורית, החושפת בפנינו את פתיחותם המפתיעה של הפטרונים והאמנים, ששילבו מסורות מערביות חדשניות במסורת העיטור השמרנית של הכנסייה היוונית-אורתודוכסית . הדיון באיקונות בכנסייה היוונית-אורתודוכסית ברמלה המוקדשת 2 . על האומיים כמייסדי רמלה ראו : שמעון גת, "העיר רמלה בימי הביניים", חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת בר אילן תשס"ד, עמ' 70 - 77 . 3 . על הנסיבות השונות להקמת העיר רמלה ראו : איריס לוי, "התוכנית העיטורית של כנסיית גיאורגיוס הקדוש ברמלה במאה ה- 91", עבודת דוקטור, אוניברסיטת בר-אילן, תשע"ה, עמ' 32 - 33 . 4 . אבן אל פרצ'י, אבו אל וליד עבדאללה בן מחמד, תאריח' עלמאא אל אנדלס , מצרים ,1966 עמ' 146 - 147 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help