sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אל תדחה למחר בילוי המזדמן לך היום", או גולת הכותרת : "כל אחד מאושר בימינו" . אשרו של האדם בימינו עיקרו ב"בידור", הבידור מיוסד על הסיפוק שבצריכה וב"קליטה" של סחורות, מראות, מזון, משקאות, סיגריות, בני אדם, הרצאות, ספרים, סרטים - כל אלה נצרכים, נבלעים . העולם הוא אובייקט גדול אחד לתאבוננו, תפוח עצום, בקבוק עצום, 10 שד עצום . הננו היונקים, לעולם מצפים, מקווים - ולעולם מאוכזבים . האם אפשר לפתור טענות כאלה כתלונות קנטרניות של אינטלקטואלים משועממים ? ושמא מדובר בסדקים של ממש, המערערים את המבנה החברתי שלנו מיסודו ? נודה על האמת, תמיד היו כאלה שהרגישו שהעולם הוא קשה ועצוב, והשוו אותו לאיזה תור זהב מיתולוגי . "אַל תֹאמַר מֶה הָיָה שֶהַיָמִים הָרִאשֹנִים הָיוּ טוֹבִים מֵאֵלֶה כִי לֹא מֵחָכְמָה שָאַלְתָעַל זֶה" מתריע קהלת על הנטייה הזאת, האנושית כל כך ( קהלת, ג, י ) . האם כך עלינו להתייחס גם לדבריו של פרום, למשל ? האם ייתכן שאנחנו פשוט יותר עשירים, וכדרכם של עשירים אנחנו גם יותר מפונקים, דורשים יותר מחיינו, וממילא מתלוננים יותר ? ייתכן, אבל גם אפשר שמדובר בסימנים ראשוניים של התפוררות חברתית, שקשה לשער לאן תדרדר אותנו . אחוזי הדיכאון העולים, שיעורי ההתאבדות ופשיעת הנוער מאפשרים כבר לדבר על מגפה נפשית של דיכאון, המציבה לפנינו תמרור אזהרה שיותר ויותר קשה להתעלם ממנו, וגם לא קל להבינו : איך משתלבות עובדות אלו עם העובדה שרוב האנשים מספרים על חיים מאושרים ברמה סבירה ? ולמרבה המבוכה, יש הטוענים כי תופעות מפחידות אלו אינן מתרחשות למרות מעלותיה של חברתנו, אלא בגללן . חוקר הדיכאון, אנדרו סולומון, מנסה לקשר בין העלייה בשיעורי הדיכאון ובין עצם השפע הכלכלי חסר התקדים וכך כתב : בשנת 1957 היו בסופרמרקט ממוצע באמריקה שישים וחמישה פריטים ברשימת הירקות והפירות, והקונים הכירו את כולם וכבר קנו כל אחד מהם . ב ‑ 1997 היו בסופרמרקט אמריקאי ממוצע למעלה משלוש מאות 10 . פרום, א', אמנות האהבה, תל אביב : הדר ,1974 עמ' 81 . 14  זאוס, פרומתאוס ואלוהים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help