sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

א ו מ ה ב ע ק ב ו ת ה שב ט ו ה שב ט ב ע ק ב ו ת ה א ו מ ה 13 הרעיון הציוני, שהתיאולוגיה הפוליטית שביסודו מושתתת על ההיסטוריה הקדושה של הריבונות היהודית בארץ ישראל . ריבונות זו שכבר התקיימה בימי הבית הראשון והבית השני, מיוסדת על כך שעם ישראל נבחר על ידי האל והוא אמור לממש את כיסופיו לגאולה באמצעות התיישבותו בטריטוריה הקדושה לעם ישראל . עצם הגדרת ריבונותה של מדינת ישראל ריבונות יהודית, פגעה אנושות במעמדם של אזרחיה הערבים כשותפים שווי זכויות וחובות במדינת הלאום היהודי . מעמד אזרחי זה, המשוחרר מרסנים אוניברסליים, הוא שהביא — כדבריו של אדורנו שצוטטו לעיל — לידי כך שחרף העובדה ש״אפילו הלאומיות כבר חדלה להאמין לעצמה", בכל זאת "היא מוסיפה לשמש אמצעי פוליטי יעיל ביותר, המניע אנשים להתעקש לשמר מצב עניינים שאבד עליו כלח מבחינה אובייקטיבית״ ( אדורנו 2017 , 35 ) . קביעתו של אדורנו כי עיוורונה של הלאומיות הוא פרי של בחירה יכולה להתפרש גם כעיוורון כלפי זהויות אתניות וגזעיות . לפי השקפתו של אדורנו, גם אם תמיד ניכרה בלאומיות מורשתן של תפיסות שבטיות, ברבריות ופרימיטיביות, הן רוסנו כל עוד הבטיח הליברליזם את זכויותיו האזרחיות של הפרט . ואכן הסיטואציה הפוליטית במדינת ישראל רחוקה ממימושן של נורמות אזרחיות עבור כל אזרחיה . כך, למשל, בשנת 1948 , עם הקמת המדינה, הוּשת ממשל צבאי על אזרחיה הערבים של המדינה והוא בוטל רק ב- 1966 . דוגמה אקטואלית יותר היא ״חוק הלאום״, שנחקק ביולי 2018 , ומפלה את אזרחיה הערבים של מדינת ישראל . לעומת הקטגוריה של מדינת הלאום אפשר להציב את הקטגוריה של השבט, כפי שהתקיימה למשל בתקופת יציאת מצרים ובימי השופטים . לעומת הקהילה הלאומית המדומיינת, שכאמור, חבריה אינם מכירים זה את זה ולעולם גם לא יכירו ( אנדרסון 1999 , 57 ) , השבט מתבסס על הפוטנציאל — ולעיתים קרובות גם על המימוש — של היכרותם, פנים אל פנים, של אנשי השבט . השבטיות, בניגוד לקהילה הלאומית המדומיינת, אינה מטילה הגבלות על שימוש באלימות מטעמה של ריבונות אוניברסלית . אלימות של שבט המופעלת כלפי שבט אחר, לא נתונה לאותה רמה של פיקוח כמו האלימות שמתקיימת בתוך השבט . ואכן תחומי הריבונות של השבט מוגבלים לקולקטיב פרטיקולרי . זאת הסיבה שחבר בקהילה הלאומית המדומיינת אינו מגלה עניין בנווד נטול הטריטוריה כבאינדיבידואל, אלא מתעניין אך ורק בגופו שמייצג את הלאום ( שם, 64 ) . הסתירה בין הקיום השבטי לבין הקיום הלאומי בתקופה היסטורית ספציפית היא מנוף ליצירתה של תנועה דיאלקטית, ששוללת את קיומו של השבט ומאפשרת בכך את קיומו של הלאום . בחיבורם האידיאלוגיה הגרמנית , הבחינו

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help