sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא 1 אף שהללו חשובים ממנו בשל השינוי שהביאו עימם באמצע שנות התשעים, 2 חוק-במעמד הנורמטיבי של חוקיה הרגילים של הכנסת ביחס לחקיקה החוקתית . יסוד : הלאום שואף — לדעת מכונניו, על פי לשונו ועל פי תכליתו — לעגן היבטים מסוימים בזהותה החוקתית הלאומית של מדינת ישראל, מהם שהיו מעוגנים כבר בחקיקה תת-חוקתית ומהם חדשים . אין מדובר ב"חוק חזון" מלא המעגן את כל רכיבי הזהות של המדינה ( הדמוקרטית, היהודית, המגינה על זכויות אדם והמקדמת ערכים נוספים הנוגעים לחזונה ) , אלא ב"חוק לאום", המעגן פן אחד בחזון 3 חוק זה הוא בת קול המבקשת, המדינה — היותה מדינת הלאום של העם היהודי . במובהק, להדגיש את הפן ה"יהודי" באנטינומיה הדיס-הרמונית אך המקיימת של 4 בחוקקה את החוק הזה כוננה היותה של מדינת ישראל מדינה "יהודית ודמוקרטית" . הכנסת חלקים של החוקה החרותה ולא הותירה אותם פתוחים לשיחה ולאי-הסכמה מוסרית, חברתית, פוליטית, משפטית ותרבותית נמשכת . הכנסת הציבה לנו, המשפטנים והמשפטניות, עובדה שאין אנו בני חורין להתעלם ממנה . ואולם, כינונו של חוק-יסוד : הלאום הוא גם כינונו של שבר . בדונה בשאלת כינונו של חזון חוקתי במדינת ישראל הבהירה פרופ' רות גביזון המנוחה מדוע לא נכון 5 חוק לאום, ולא חכם לשאוף לחקיקה חוקתית שתכריע בסוגיות של זהות ישראלית . כך סברה, "עלול להפר את האיזון החיוני לשמירת כלל החזון", ולצמצם דווקא את ההסכמה הרחבה ביחס למרכיב היהודיות בנוסחת האיזון . ואכן, חקיקה של זהות לאומית יש בה אתגר וסיכון . בתקופות מעבר היא יכולה לייצב ולגבש סדר חוקתי, ובכך להיות כלי עזר לחברה ולאזרחיה . אולם שעה שאין היא עולה מתוך הסכמה רחבה ומתוך תחושה של התעלות, היא עלולה להיות גם פתח להעמקת המחלוקת ולהעצמה של קונפליקטים חברתיים ומשפטיים . אכן, בלעדיה הם אינם נעלמים, אבל איתה הם מוחרפים . אם כן, החשש שעמד ועומד ברקע חקיקתו של חוק היסוד הוא שכינון חוקתי חלקי של נורמות זהות לאומיות של המדינה, בלי כינון משלים 1 חוק – יסוד : כבוד האדם וחירותו ; חוק – יסוד : חופש העיסוק . והשוו הכרזה על הקמת מדינת ישראל, ע״ר התש״ח 1 . 2 ע״א 93 / 6821 בנק המזרחי המאוחד בע״מ נ׳ מגדל כפר שיתופי, פ״ד מט ( 4 ) 221 ( 1995 ) . 3 ראו רות גביזון עיגון חוקתי לחזון המדינה ? — המלצות מכוח מינוי שרת המשפטים מאוגוסט 2013 ומסמכי רקע לגיבושן ( משרד המשפטים 2013 ) , בעמ' 41— 15 ; וכן ניר קידר האם נכון לעגן את הזהות היהודית במשפט הישראלי ? ( המכון הישראלי לדמוקרטיה 2015 ) . 4 ראו ( 1993 ) Yael Tamir , l iberal NaTioNalism 5 גביזון לעיל ה"ש ,3 בעמ' ,15 72— 33 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help