sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 181 | הרחבת תפיסת החדשנות : לא על המו"פ לבדו התעשייה והשירותים ; התקיים תהליך שיתוף ציבור שפנה ליועצים, חוקרים ומנהלי חדשנות ; וכן התקיים מפגש שולחן עגול שהוזמנו אליו ארגונים יציגים, נציגי המגזר העסקי ונציגי הממשלה . נוסף על כך נעשה מיפוי בינלאומי רחב של כלי המדיניות שמדינות נבחרות מפעילות כדי לעודד חדשנות בקרב המגזר העסקי . מחקרנו מעלה כמה ממצאים מעניינים : ראשית, החסמים המרכזיים הן לחדשנות טכנולוגית ( דיגיטציה ) והן לחדשנות לא- טכנולוגית ( ארגונית ) עבור עסקים בישראל הם : מחסור בעובדים מיומנים, חוסר בידע מספק על הפתרונות הקיימים וקשיים בנגישות למקורות מימון . שיתוף הציבור העלה גם את האתגר הפנים-ארגוני ואת ההיבט ההתנהגותי-פסיכולוגי העומד לפני הטמעה של חדשנות משני הסוגים . מהתמונה המוצגת עולה כי פרט לחסמים חיצוניים שמוזכרים לעיל, הטמעה של חדשנות כרוכה באי-ודאות, שחרור תפיסות שמרניות והסרת התנגדויות לשינוי בתוך העסק עצמו . שנית, שני סוגי החדשנות משלימים זה את זה . למעשה, חדשנות טכנולוגית יכולה למצות את מלוא הפוטנציאל שלה רק בהינתן השקעה מספקת בחדשנות לא- טכנולוגית . התנועה קיימת בשני הכיוונים — הטרנספורמציה הדיגיטלית, כמו כל שינוי טכנולוגי, דורשת לא רק הטמעת טכנולוגיות אלא גם השקעות משלימות שחברות צריכות לבצע בתהליכים חדשים : בניהול, בשינויים ארגוניים, בבניית נוהלי עבודה, בעיצוב ובפיתוח מודלים עסקיים חדשים . שלישית, המדינות המפותחות אימצו הגדרה רחבה לחדשנות במסגרת האסטרטגיה הלאומית שלהן , ולכן הן : ( א ) מודדות חדשנות במובנה הרחב ( טכנולוגית ולא-טכנולוגית ) בסקר לאומי רשמי ותקופתי ; ( ב ) מפעילות מגוון תוכניות תמיכה ותמריצים לעידוד חדשנות במובנה הרחב . חלקן מוכוונות לסוג מסוים של חדשנות, וחלקן שמות דגש על ההיבטים המשלימים של סוגי החדשנות השונים . על מנת למנף את יתרונות החדשנות לצמיחה מכלילה יותר ולטפל בחסמים המרכזיים כפי שעלו במחקר זה, אנחנו מבקשים להציג שורה של המלצות לפי שלוש רמות : רמה אסטרטגית – המלצות מקרו לשינוי תפיסה ; רמה אופרטיבית — המלצות אופרטיביות לביסוס אקוסיסטם לחדשנות בכלל ענפי המשק, כולל גם בענפים המסורתיים ; ורמה טקטית — המלצות להתמודדות עם החסמים הספציפיים שזוהו בשטח .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help