sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תקצירי המאמרים [ 11 ] תפקיד הגוף במשנתם הלאומית של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרב צבי-יהודה איתי מוריוסף מטרת מאמר זה היא להנהיר את תפיסת הגוף של הראי"ה קוק ושל בנו הרצי"ה, ואת החידוש שהיה בה בהשוואה לתפיסה היהודית הקלסית . הראי"ה והרצי"ה סברו שהציונות היא תנועה לאומית יהודית שנולדה כדי להשיב את העם היהודי לזהותו הדתית המקורית ( ולא רק לריבונות בארצו ) , ולגוף, כך סברו, תפקיד בתהליך השיבה הזה . בתפיסת עולמו של הראי"ה באה לידי ביטוי הפנמה עמוקה של תפיסת העולם הציונית בראשיתה . שיתוף הפעולה שהציע עם התנועה הציונית נשען לא רק על בסיס אינטרסים משותפים ( הצלת העם היהודי וכן הלאה ) אלא גם על בסיס ערכים והערכה משותפים לשינוי שהיהדות חייבת לעבור — מתפיסה עצמית גלותית לתפיסה עצמית גאולית, מיהודי ישן ליהודי חדש . לכן סבר שחיזוק הגוף יעוררו לחיים וימלאו בחיוּת, שבשפתו הייתה שוות ערך לקדושה . בעיני הראי"ה, חיות חדורת שליחות משמעה קדושה . הרצי"ה ייצג את הציונות הדתית בשני העשורים שלאחר מלחמת ששת הימים : ציונות דתית חלוצית, פרגמטית, פעילה פוליטית ביישוב שטחי יהודה ושומרון וחדורה בתחושת שליחות לאומית ודתית . אולם כל זאת בחברה ישראלית שהפכה שסועה יותר ויותר ( בעקבות מלחמת ששת הימים ) , מגויסת פחות ( בעקבות מלחמת יום הכפורים ) , ובשלבים ראשונים של פתיחות לתרבות המערבית הליברלית . לכן סבר שחיזוק ערך הצניעות בשילוב עם אותה חלוציות וגבריות יעוררו את האותנטיות היהודית הקדומה ויבדילו אותה מההתנהגות המינית המתירנית הפושה בעולם המערבי . הצניעות החדשה כפי שתפס אותה הרצי"ה — גם אם מבחינה פרקטית לא חרגה מקוד הצניעות המסורתי ואף החמירה בו מבעבר — לא הייתה הסתרה של הגוף אלא העצמתו, כמו סימון זהות ( דומה לאדם המתעטף בדגל ) . כיסוי הגוף אמור, לפי שיטתו, להעצים את נוכחותו הן בתודעתו הפנימית של האדם הן בשדר שהוא מעביר כלפי חוץ .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help