sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ש י ח ה בעקבות ה- essai שטבע מונטיין מלשון essayer , לנסות, נגזרה גם ה"מסה" שבפינו מן השורש נס"ה : מסה היא ניסיון לבחון ולהעריך נושא מסוים בעיון אישי . אולם בו בזמן בעברית "מסה" היא גם ניסיון שיש לעמוד בו, מבחן . יחד ובהשלמה דומה ששני מובניה של המילה חושפים את האתגר שלוקחים על עצמם מחברי מסות — אתגר מורכב, שהוא גם עיוני וגם דיאלוגי : מצד אחד עליך להעלות ולבחון עיקרי ידע בנושא העומד לעיון ואף להוסיף תובנות חדשות משלך, ומצד שני — עליך גם למסור את הדברים לקורא באופן שיהיו מובנים, מעניינים, ומתקבלים על הלב . אך גם אם עשית ככל שיכולת לעמוד בדרישות אלה, לא מובטח לך שהדברים יגיעו לכל קורא . לא פעם לא די בכל אלה, משום שהאתגר שמציב המאמר מונח גם לפתחו של הקורא : ככל שנושא העיון פרטני יותר, ככל שהוא מתרכז בתחום ידע ספציפי יותר או מצריך חשיבה תיאורטית יותר, הוא דורש מקוראיו מאמץ קוגניטיבי רב יותר, ולעיתים גם השלמת מידע נחוץ . במישור השיחתי הכותב בוחר אפוא את קהלו בעצם הכתיבה — בתוכן ובאופן שבחר לשיחתו : האם הנושא והרעיונות מורכבים או פשוטים ? האם הכתוב דורש מקוראיו משמעת לוגית ? האם עליהם לפתוח ספר היסטוריה ? מילון ? אנציקלופדיה ? רק מרגע ששנינו, כותב וקורא, נענינו לאתגרים אלה, המאמר עשוי להפוך לקול בשיחתה של התרבות . במובן חשוב שיחתה של התרבות אינה כלי ריק שמתמלא רק בדברים העוברים בין המחבר לקוראיו . זו היא הסביבה שבה דבריו של הכותב נועדים להישמע, אך הם עלולים להישמע על רקע של המולת השוק, במדבר, או במערת הדים . כמוסד תרבות משמעותי דרושים לשיחה כזו שני תנאים נוספים : מסגרת של זמן ומקום, ועניין משותף . מסגרת ועניין אלה אינם טכניים בלבד, כלומר לא די שנקיים במות ראויות ונחלוק באותו אינטרס . מיצוים של המסגרת והעניין המשותף מתאפשר רק כשהחברה מאפשרת ליחיד מידה מספקת של פנאי, חופש דיבור, והשכלה . קבוצה שעתותיה בידיה, שפנויה יותר לפעילויות שאינן הישרדותיות-בסיסיות, היא קבוצה שיכולה להרשות לעצמה יותר אינטראקציה חברתית . אינטראקציה כזו יכולה להיות גופנית או מנטלית, תחרותית או שיתופית, או כל שילוב ביניהן . בכך מבטיחה החברה את הישרדותה לא רק ברמה של מציאת מזון ומחסה אלא גם בפיתוח היכולת לדמיין, להרגיש, לחשוב, ליצור ולתקשר . השיח הוא המאפשר לחברים בקבוצה שיתוף ברעיונות, ברגשות ובדמיון יצירתי, אך רק מתוך קשב והסכמה ניתן להגיע לכלל שיתוף כזה . שיחה היא אפוא גם אמנות השכנוע, וההסכמה שהיא חותרת אליה נוצרת מחשיבתם ומרצונם החופשי של נמעניה . משום כך מיצוי מיטבי של פוטנציאל השיח מתאפשר רק בחברות שיכולות להרשות לעצמן ריבוי של דעות, ורק כשלדעות אלה יש משקל חברתי בכוח או בפועל : אם לחברי הקבוצה המשוחחת יש או יכול להיות כוח השפעה, יש טעם לשכנע אותם בדעתך . כבר ההימנונות הדיאלוגיים של הריגְוֶדה מיענו עצמם לרישים, החכמים הקדומים שדעתם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help