sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 שולמית ולר האל . כך משתמע בבירור משלושת הפסוקים הראשונים של פרק א ' בתהלים : " אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְחַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב . כִּי אִם בְּתוֹרַת ה ' חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה . וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ " . התניית האושר בבחירה בדרך הטוב והישר קיימת גם בדבריהם של פילוסופים יווניים שחיו ופעלו בתקופה קרובה לתקופת היווצרותם של החיבורים המקראיים שנזכרו לעיל , אלא שהם לא תלו את המוסר בציווי אלוהי ולא ראו את דרך החיים המוסרית כדרך שזכתה לאישור אלוהי . לסוקרטס , שחי במאה החמישית לפני הספירה , ולאפלטון תלמידו , שחי באותה מאה וגם במאה הרביעית לפנה " ס , מיוחס זיהוי האושר הפרטי עם חיים מוסריים וצודקים . לסוקרטס מיוחסת תלות האושר במוסריותו ובמידותיו הטובות של כל פרט ואילו לאפלטון תלמידו מיוחסת תלותו במוסריותם של מנהיגי המדינה . שונה משני אלה היה אריסטו שחי במאה הרביעית לפנה " ס , עליו נודע כי , שלא כמורו אפלטון , לא זיהה את האושר זיהוי מוחלט עם המוסר . אלא סבר שהאושר מושג על ידי מיצוי הנטיות והיכולות הייחודיות של בני האדם והוא התכלית העליונה של כל מעשיהם . אפיקורוס שחי בסוף המאה הרביעית ובמאה השלישית לפנה " ס נודע כמי שהתרחק עוד יותר מזיהוי חווית האושר עם בחירה בדרך המוסר . אמנם גם הוא חשב שניהול חיים צודקים הוא אחד התנאים לאושר שהוא תכלית קיומנו . אך הוא תלה את האושר בעיקר ברדיפה מושכלת אחר הנאות 1 ובהשתדלות להתרחק מסבל , מצער ומפחד . תורות האושר הללו שהתרכזו באדם וביכולת שלו לבחור את דרך חייו ומעשיו נהגו במאות שלפני הספירה ונעשו מיותרות במאות הראשונות שלאחריה בעקבות השתלטות הנצרות . הנצרות ענתה על הכמיהה האנושית לאושר בכך שהציעה למאמיניה ישועה רוחנית והבטיחה להם לזכות באושר נצחי במלכות השמים שתתקיים לעתיד לבוא בארץ . כנגד הצעות הנחמה של הנצרות הציעה יהדות בית שני , בספרויות המשנה והתלמוד , הבטחות לאושר בעולם הזה ובעולם הבא 1 . על פי יורם קירש מסע אל האושר עמ ' 35 - 41

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help