sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מִמַּאֲמָר לְמַאֲמָר 14 ינוי הזהות איננו שרירותי, והוא מעוגן בתכונות משותפות לשתי ואולם ש הדמויות . מה הליוס אל, אף יעקב אל . מה הליוס שמש, אף יעקב שמש . מה הליוס רכוב על מרכבה, אף קלסתר פניו של יעקב חקוק במרכבת הקב"ה, היא כסא הכבוד . כל הקביעות הנועזות האלה, מסתמכות על מדרשי חז"ל . ואכן יעקב,- עותם נוכל להבין גם את תפקידו של גלגל המזלות, שבמרכזו הליוס באמצ כמסמל את שנים עשר השבטים, בני יעקב . המדרש עוד מפרט ומזהה כל מזל ומזל עם השבט אותו הוא מייצג . כללו של דבר, המדרשים מכילים תשתית מספקת להבין את הזהות היהודית קלאסית, והצדקה מספקת להמצאותה החדשה שניתנה לאיקונוגרפיה הפגאנית ה ברצפות הפסיפס של בתי הכנסת העתיקים . המדרשים מפרשים לנו גם תמיהות אחרות בציורים, תמיהות שאינן קשורות ליסודות פגאניים, אלא לעיצוב גראפי של סיפורים מקראיים . כזה הוא לדוגמה עיצוב האיל בסיפור העקדה של בית מאמר נוסף . וכן בהסבר הציור של שני כבשיהכנסת בבית אלפא, לו הקדשתי התמיד בבית הכנסת של ציפורי . ובמיוחד פענוח "שגיאת הכתיב" בכתובת : "את הכבס אחד" באות סמך . העיצוב האיקונוגרפי של פסיפסי בתי הכנסת, נשען הרבה על המדרש, ורק באמצעותו ניתן לפרש ולהבין את הציורים . אורנמנטיקה, אלא היא גם אומנותאומנות בית הכנסת איננה רק פונקציונאלית, הבאה לשרת את הליטורגיה של בית הכנסת . פרטי הציורים מבטאים סמלים בעלי מטען רעיוני או תיאולוגי, אותו הם פורקים במפגשם עם המתפלל . הנחה נוספת הנובעת מזה, היא שמתפללי בית הכנסת הכירו את תפקידם בעבודת בית הכנסת . הנחות אלההסמלים ואת פשרם הרעיוני, ואף את מדריכות אותי בנסיון לזהות את הלבוש היהודי שהולבש על איקונוגרפיה פגאנית שאולה ולפענח את משמעותו היהודית הייחודית . הפתרונות המוצעים בזה נותנים מענה כולל גם לדמות האל במרכבה וגם לגלגל המזלות המקיף וליטורגי שלם . אותו, ומציגים מכלול רעיוני . האופי האינטרטקסטואלי אינטרטקסטואליות במקרא כתשתית למדרש השער השני : המורכב של המקרא הוא מתשתיות היסוד שלו . באמצעותו מתקיים כל הזמן דיאלוג סמוי בין פרשות שונות, בין סיפורים שונים, בין פסוקים ובין חוקים ארוג מרשת צפופה של קשרים שונים . רוצה לומר, המכלול הספרותי של התנ"ך לשוניים, תמאטיים, מבניים ורעיוניים מורכבים, המקיימים ביניהם יחסי גומלין מתמידים . יחסי גומלין אלה יוצרים ניגודים, עימותים, השלמה, אירוניה וכדומה, תופעות המכוונות את הקורא להשוות בין הסיפורים ולפענח את המסר ים ביניהן . הטמון ביחסי הגומלין הקיימ

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help