sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה 11 מי שהפעיל את הלחשים המסופוטמיים הקדומים, וכנראה גם היה שותף בחיבורם, כונה באכדית של האלף הב׳ לפנה״ס wāšipum ובאלף הא׳ לפנה״ס āšipum . מונח זה הועבר מן האכדית לעברית המקראית ומוכר לנו כאַשָּף, ובריבוי אַשָּׁפִים . לא במפתיע, הוא נזכר כמה פעמים דווקא בספר דניאל אשר מקום התרחשותו הוא בבל . למשל : ״וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לִקְרֹא לַחַרְטֻמִּים וְלָאַשָּׁפִים, וְלַמְכַשְּׁפִים וְלַכַּשְׂדִּים, לְהַגִּיד לַמֶּלֶךְ, חֲלֹמֹתָיו ; וַיָּבֹאוּ, וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ״, דניאל ב, ב . היו עוד מונחים ששימשו בטקסטים הקדומים לצד ה- wāšipum : mašmaššum , מונח בעל משמעות דומה שהגיע לאכדית מן השומרית, pāširum , מילולית ״המשחרר״, ולצידו ה- pāširtum , ״המשחררת״, האישה שנשאה באותו תפקיד . בטקסט אחד מופיע גם emqum asûm ״ רופא חכם״ . בספר זה השתמשתי בכמה מונחים מקבילים : אשף, מרפא, ולעיתים גם קוסם . את המונחים ״מכשף״ או ״מכשפה״ הבחנתי מן הקודמים, בכך שהם מציינים אנשים בעלי ידע מאגי אשר עושים בו שימוש לרעה . המאגיה המסופוטמית לא פעלה מתוקף סמכות של היררכיה דתית . האלים שמופיעים בלחשים כמסייעים לאשף בעבודתו הם בעיקר אלים שקשורים במובהק למאגיה ולכישוף : אֶאַ, אל והחוכמה, ובנו אסלוּחי ( אשר מזוהה גם עם מַרְדוּךּ ) , גוּלַה ונינכַּרַךּ, שתי אֵלות רפואה, וכן נינגִירִים ונִינְגישְזִידַה . אלים אלה פועלים כעוזרים רבי עוצמה לאשף, אך הם לא מוצגים כמי שמנהלים את העולם לפי רצונם — שהרי לו כך היה הדבר, האלים היו פותרים את הבעיה ולא היה צורך בלחש כלל . תובנה זו מסייעת לפרש נכונה את הביטוי הנפוץ בלחשים ״לחש זה אינו שלי, זה הלחש של אל זה או אחר״ . במשפט זה האשף מצהיר שיש לו גיבוי בדמות רב-מג אלוהי . הוא אף מזדהה עם האל, והאל ממש מדבר מגרונו — אבל הפעולה המאגית אינה תוצר של אמונה דתית או מסירות דתית . להקרבת קורבנות, לביקור במקדשים, לעשיית מעשים טובים, לכל אלה יש רק רמיזות נדירות בטקסטים המאגיים המסופוטמיים . המאגיה המסופוטמית פעלה, אם כן, במקביל למערכת הדתית ההגמונית, על ריבוי המקדשים והכוהנים שבה — וככל הנראה במנותק ממנה . עם זאת — חשוב לציין — קיימות עדויות כי, בעיקר באלף הא׳ לפנה״ס, חלק מהאשפים שימשו גם ככוהנים במקדשים .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help