sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

4 | ר י י נ ה ר ד ק ר א ץ בשלב השני, לקראת סוף המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים, נפתח עידן של חקר תולדות הדת, חקר הסוגים ( הספרותיים ) ותולדות המסורות . בארצות דוברות גרמנית קשור עידן זה בשמותיהם של הרמן גונקל ( 2681— 1932 ) , גרהרד 4 בשלב שני זה, שנמשך עדפון-ראד ( 1091— 1971 ) ומרטין נות ( 2091— 1968 ) . לשנות השבעים של המאה העשרים, שאף המחקר לחדור מבעד למקורות הספרותיים ולהגיע אל המסורת שבעל-פה ואל הדת החיה . המטרה הייתה למצוא — ולמעשה להמציא — "בית יוצר" ( או "מעמד בחיים", Sitz im Leben ) לסוגות המקראיות : סיפורים, חוקים, חזונות נבואיים, מזמורים, פתגמי חוכמה וכו', כדי להעמיד את כתבי המקרא בשורה אחת עם תולדות הדת בישראל ובמזרח הקדום . כיוון מחקר זה היה ועודנו נפוץ ביותר בעולם המחקר הדובר אנגלית, המיוצג על ידי חוקרים כגון ויליאם פוקסוול אולברייט ( 1981— 1971 ) ופרנק מור קרוס ( 1291— 2012 ) , אף שהיו מעוגנים יותר בארכאולוגיה . הסיבה לפופולריות הגדולה של גישה זו היא שאין היא נוגעת בטקסט המקראי ( המקודש ) אלא מותירה אותו כצורתו . כך יכולים כל השחזורים הביקורתיים להישאר בערפל של ההיסטוריה שבעל-פה . נוסף על כך גישה זו מאפשרת לתארך את תוכן המקרא ואת מושגיו העיקריים — כגון ייחוד האל, הברית, בחירת העם, שנים עשר השבטים וכיוצא בהם — לראשית תולדות ישראל בלא תלות בשאלה אם המקורות הספרותיים מוקדמים או מאוחרים . בדרך זו נפגשים חקר הסוגים ותולדות המסורות עם השערות קודמות על תולדות הדת והספרות המקראית כפי שניסחן יחזקאל קויפמן . בכולם טמון יסוד אפולוגטי משותף . מאז שנות השבעים ואילך ניכר מהלך חדש במרכז העניין המחקרי . מבחינה מסוימת יש בו מעין תחייה של המאה התשע עשרה, אבל הפעם בכסות חדשה . אני מבקש לכנות כיוון חדש זה "מפנה ספרותי", כיוון שעיקרו גילוי מחודש של הטקסט ושל אופייה הספרותי של המסורת המקראית . המסורת שבעל-פה, הסוגות, ההקבלות בתחום תולדות הדת, "בתי היוצר" — כל אלה לא נשכחו או הודחקו, אך התברר שהם שייכים לעידן הקדם-היסטורי של הטקסט ואינם יכולים להחליף את הטקסט עצמו, שיש לו צורה ותולדות משלו . ואולם המפנה הספרותי אינו כיוון מחקר אחיד, אלא נקודת מוצא למגוון גישות . גישה אחת מתמקדת במה שמכונה "הצורה הסופית" של הטקסט הנתון ( קרי נוסח המסורה ) . גישה זו מיישמת שיטות של חקר הספרות המודרני, שגם הוא מכונה "ביקורת ספרותית" אך אין לבלבל בינו ובין המונח הזהה המשמש בחקר המקרא לציון "הביקורת הגבוהה" או "הביקורת הספרותית-היסטורית" . סוג חדש זה של ביקורת ספרותית מרחיק עצמו במודע מצורתה הקודמת של ביקורת המקרא . חוקרים 4 . על גונקל ראה קלאט 1969 ; האמן 2014 . על גונקל, פון-ראד ונות ראה סמנד ,2007 עמ' 811— ,131 971— ,197 891— 211 .

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help