sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הקול המצווה של אושוויץ לא ידעה האנושות מעודה . ומעת לעת עולה מעצמה השאלה, מה תכליתו של מפעל ההנצחה האדיר הזה ? מה אנו רוצים ללמוד מן השואה, ומה אנו רוצים להנחיל לדורות הבאים אחרינו ? דומה שהפנומנולוגיה של העדות מעניקה כלי פילוסופי יוצא דופן להבנתו של המפעל, בעודה מחייבת אותנו להתבונן בדרכי מסירת העדות, באחריות המוטלת על העדים, במשמעות המוסרית של המפעל הגדול הזה . הפרספקטיבה שנפתחת דרך הדיון על מעשה העדות מאפשרת לחשוב באופן תובעני על משמעותה המוסרית ועל הדרכים שבהן נוכל להבין מהי ולמה היא משמשת . שאלתו של פרימו לוי "הזהו אדם ? " מהדהדת לאורכו ולרוחבו של ספר זה . השאלה הזאת מבקשת להבין את משמעות היות האדם בצידו האחד של הסבל, ובו בזמן להבין את משמעות היות אדם כאשר הוא נמצא בצידו האחר . כאשר פתח לוי את ספרו בשאלת "הזהו אדם ? ", הוא ביקש לנסח את הצורך לספר את הזיכרון כחובה לשאול על מהות האדם, כפי שהיא מתעוררת לנוכח הקושי והזוועה של עדויות השואה . תוך כדי עיון בחיבורה של לנגברג, אנו ממשיכים ושומעים את שאלתו של לוי בכל צעד שבו אנו צועדים, בכל סיפור שאנו מספרים ובכל עדות שאנו מתבקשים להקשיב לה . השאלה פונה אלינו, הקוראים, ותובעת מאיתנו להתבונן בפרספקטיבות השונות של היות עד לזוועה ולשואה . השער הראשון במסע הפגיש אותנו עם הטראומה ועם הייסורים שחוו הניצולים, אבל השער השני במסע שאליו אנו מוזמנים קשה עוד יותר . הפעם אנו נשאלים על עדויות הפושעים, עדויותיהם של הרוצחים, עדויותיהם של המתעללים . כאשר שאלתו של לוי "הזהו אדם ? " מתעוררת בפרק הזה, היא נשמעת מפחידה ומאיימת : האומנם יש תהומות של רוע בנפש של כל אחד ואחת מאיתנו ? זו של הקורבן, זו של התמים והישר וזו של מי שאיננו יודע לשאול ? במסע הזה לנגברג לוקחת אותנו בעקבות התיאורים האלימים והקשים הנחשפים בסרטי השואה, בראיונות וכתבים וחיבורים,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help