sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

| 9 הקדקה ובעולם המערבי כולו, ויחד עם נזקיה בשדה הקרב היא יוצרת גם תרבות של "הקטנת ראש" ואי לקיחת אחריות : בכירים צבאיים יעדיפו פעמים רבות את גישת של "שב ואל תעשה — עדיף" על פני לקיחת ההימור בעשייה אשר עלולה לגרור גם טעות ועמידה בפני ועדת חקירה שתעלה את היוזם הצבאי על המוקד האזרחי, בעיתונות ובכיכר העיר האינטרנטי . תפיסה זו החלה להכות שורשים בחלקים מסוימים בחברה ואף באה לביטוי מובהק באחוזי הגיוס לצה"ל ולקרבי בפרט . בבואנו לבחון את יחסי צבא-חברה בישראל לא ניתן להתעלם מהניגוד בין המצב כיום לבין האתוס הצבאי-ציוני שהוביל את צעירי ישראל מכל חלקי החברה להקרבה אישית בתקופה שלפני קום המדינה ובעשורים הראשונים להקמתה . את השינוי הדרסטי באווירה הציבורית ניתן לתמצת במילים המכובסות שהשמיעה פעם אם שהתראיינה לכתבה בחדשות הערב — "כל הכבוד למי שהולך לקרבי אבל הבן שלי נשאר קל"ב" או כפי שתיאר זאת המקלען מהצנחנים שהחליט לא להסתער בקרב בלבנון כאשר מפקדיו נופלים לידו : "ידעתי שלהסתער עכשיו זה למות במלחמה דבילית" . המציאות הזו הופכת את שתי המשימה העיקריות של מפקדי צה"ל — בניין הכוח הצבאי ושדרוגו בתקופה שבין המלחמות יחד עם הכרעת האויב בשעת מלחמה בצורה החד משמעית, המהירה והאפקטיבית ביותר שניתן — למשימה כמעט בלתי אפשרית . הפגיעה במסורת היוזמה הצבאית, החינוך לחוסר נכונות להקרבה למען ערכים כללים, לחישות ה"פראייר" שאופפות לא פעם חייל קרבי והבחינה של כל פעולה צבאית בראייה של "מה יגידו בוועדת החקירה" — מביאים לביטול דה-פקטו של ערכי יסוד צבאיים כמו חתירה למגע ודבקות במשימה, ולעיתים אף פוגעים במוכנות

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help