sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ניידים ונייחים לא רק . הצד האחר של הישראליות, הקולקטיבי, החלוצי והצבאי, הרגיש פחות הרואי ויותר מעיק . בכל השכבה החברתית שאת רוחה ניסיתי לתאר בספר המרד השפוף היה רצון בולט מאוד לברוח — לפחות רוחנית אם לא פיזית ממש — מהמקום הצפוף והקולקטיבי הזה אל איזה שומקום — אל הרפובליקה הבינלאומית הצפה של צופי סיינפלד . ואם לא, אז הייתה לנו לפחות מדינת תל-אביב, הקטנה והאמיצה . היה בזה גם משהו נוגע ללב . אבל זה סנטימנט שהרבה פעמים לא התבגר יפה, ובעיקר כשהוא חבַר לאידיאולוגיה האנטי- ישראלית, הפוסט-ציונית והרב-תרבותית שהייתה אז באופנה . אבל הוא לא היה מוגבל למחנה פוליטי שהחשיב את עצמו לרדיקלי . הוא חרג ממנו והתפשט מעבר לו . בשלושת העשורים שחלפו חלקים הולכים וגדלים של האליטה החלו לבנות את זהותם לא על תודעה של שירות ברוח תנועת העבודה, אלא על תחושה של ניכור כלפי ישראל . זו הייתה, נדמה לי, תערובת של התנשאות ושל פחד, שבעבר אפיינה את תחושות השמאל המשכיל כלפי ימנים, בעיקר ליכודניקים, בעיקר מסורתיים, בעיקר מזרחיים, והיא התרחבה בסוף אל הזהות היהודית ישראלית באופן כללי . שכבה שלמה הגדירה את הזהות של עצמה כניגוד לישראליות ולא כחלק ממנה . עם הזמן האופקים הבינלאומיים אכן נפתחו והתרחבו : יותר הזדמנויות ללימודים, לעסקים, לבידור ולתיירות בחו"ל נפתחו בפני השכבות האמידות והמשכילות . התפתחות הרשת האיצה את התהליכים האלה, והתפוגגות תחושת המצור העזה בעידן של הסכמי שלום, אף היא קירבה בין כאן לשם . הכמיהה מצאה יותר אפיקים למימוש ונעשתה אולי פחות זועפת . אבל המרחק הממשי בין האליטות לבין כל השאר גדל, ונדמה לי שכבר אי אפשר למדוד אותו רק במונחים של עושר ועוני . כדי לאמוד אותו צריך

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help