sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | מדוע הם שונאים בתי ספר פרטיים ? המורים ( ובתיכונים : ארגון המורים ) הייתה מאבדת את המונופול שלה על המורים . היש מונופול המוכן לאבד מכוחו ? * * * חוסר האמון של משרד החינוך ביכולת של אחרים לפעול טוב ממנו מופנה לא רק כלפי חוץ, אל ארגונים חינוכיים אחרים, אלא גם כלפי פנים : אל אנשי החינוך שהוא בעצמו מעסיק ואל מנהלי בתי הספר שלו בעצמו . בתי הספר בישראל, גם הטובים שבהם, פועלים תחת סד מגבלות קיצוני של משרד החינוך . ממטה המשרד הממוקם בבניין לב-רם בירושלים מנסים מאות פקידים בעשרות אגפים לנהל כל כיתה וכיתה בכל בית ספר בארץ . המשרד מגדיר את תוכנית הלימודים בכל מקצוע, קובע כמה שעות יילמד, מתי יש ללמד אותו, מאילו ספרים, ובאילו אמצעי הוראה ; הוא מגדיר את מבנה הכיתה ואת גודלה, את מערכת השעות השבועית ואת לוח השנה הבית ספרי ; הוא דורש מהמנהלים מילוי דו"חות בסרט נע שאין לו סוף, ומנפיק מדי שנה עשרות חוזרי מנכ"ל מחייבים . משרד החינוך מנסה לייצר אחידות בתשומות, בדרכי ההוראה ובכוח ההוראה — כדי להגיע לשוויון בתוצאות החינוכיות, שהוא במידה רבה בלתי-מושג . מחירה של האחידות הכפויה הוא עצום : בתי ספר עם אוכלוסיות שונות ובעיות שונות אינם יכולים להתאים את המשאבים שלהם לצורכיהם . יש כאן חוסר אמון הנובע מרצון לשלוט בכל היבטי העשייה החינוכית — אבל גם עומס רגולטורי מהסוג הרגיל . ריבוי הפקידים, האחראים, הדיסציפלינות והמפקחים, המתגדרים כל אחד בתחומו ומצמיחים בו קומות על קומות של דרישות, כללים, פרטים ונהלים, אינו מאפשר לקיים את העבודה הבסיסית של בתי הספר . מנהלי בתי הספר בישראל נאלצים לנהל בידיים קשורות מאחורי הגב . הם אינם יכולים לשלוט בשני ההיבטים החשובים ביותר של ניהול בית ספר : בתקציבו של המוסד, ובכוח ההוראה שלו . התקציב

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help