sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המירה האמרייני והמירה הישראמי | 13 שלושת הפרמטרים המבחינים בתי ספר בזיכיון מבתי ספר רשמיים — חופש פדגוגי ניהולי, העסקה עצמאית של מורים ומערכת הפועלת בתנאי בחירה ותחרות — מנוגדים ב- 180 מעלות לדרך שבה מנוהלת מערכת החינוך בישראל מיום הקמתה כמונופול חינוכי בישראל . בישראל כמעט אין בתי ספר פרטיים, במיוחד לא בחינוך היסודי — שבו רוכשים הילדים את מיומנויות היסוד שיכתיבו במידה רבה את עתיד השכלתם . רוב רובם של בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים הם בתי ספר רשמיים בבעלות המדינה, שהמדינה היא גם המפעילה שלהם וגם המפקחת על פעילותם . בבתי ספר אלה מכתיב משרד החינוך את כל היבטי העשייה החינוכית, כולל העסקת המורים, הגדרת אמצעי ההוראה וניהול התקציבים . לו שימש משרד החינוך כרגולטור שתפקידו לוודא שתלמידי ישראל מקבלים השכלה ראויה, לא היה אכפת לו אם מספקת אותה עמותה אחת או אחרת, ובאיזו פדגוגיה היא בחרה ללמד . כרגולטור, משרד החינוך צריך להגדיר את היעדים שעל בתי הספר להשיג, לבחון אותם עליהם, ולהגדיר קווי יסוד לפעילות החינוכית ( הנחיות בטיחות, לימודי ליבה, קווים אדומים חינוכיים, איסור על מיון תלמידים וכיוצא באלה ) . אבל כיוון שמשרד החינוך משמש בעצמו שחקן בשדה החינוכי, הוא איננו מעוניין בתחרות שתאיים עליו . וכיוון שהוא מונופול בשדה — הוא שומר על מעמדו ככזה . אם יתאפשרו בתי ספר שינסו לפעול אחרת, אולי יתגלה כי משרד החינוך אינו עושה את עבודתו בצורה הטובה ביותר . המערכת הציבורית מגנה על עצמה, גם על חשבון הילדים . אין פלא שבישראל מי שבולם את כניסתם של בתי ספר בזיכיון למערכת הוא מי שעמד נגד כל שינוי ורפורמה שנדרשה במערכת החינוך הישראלית מאז ומעולם . לצערנו מדובר בשני הגורמים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על מערכת החינוך הישראלית : משרד החינוך וארגוני המורים . אם היו בתי ספר בזיכיון בישראל, משרד החינוך היה מאבד את המונופול שיש לו על בתי הספר, והסתדרות

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help