sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מדוע הם שונאים בתי ספר פרטיים ? בהרבה סקרי שביעות רצון . ההישגים של המערכת הידרדרו עם השנים . מבחני פיז"ה ( PISA ) שעורך הארגון לשיתוף פעולה כלכלי, OECD , מצביעים באופן עקבי על כך שהישגיהם של תלמידי ישראל קרובים לממוצע במדינות המפותחות או פחותים ממנו : ישראל ממוקמת במקום ה- 42 מבין 79 מדינות שנבדקו במדעים, במקום ה- 37 באוריינות קריאה, ובמקום ה- 41 במתמטיקה . שיעור המצטיינים בישראל זהה לממוצע OECD-ב ( % 3 ) , אבל שיעור הנכשלים בישראל גדול בהרבה ( % 22 בהשוואה ל- % 13 במדינות OECD-ה ) . ההישגים הדלים שמציגה מערכת החינוך בישראל באים למרות גידול משמעותי בתקציב החינוך בישראל . לאורך שני העשורים הראשונים של המאה הנוכחית, תקציב החינוך בישראל כמעט שולש : בשנת 2002 תקציב החינוך עמד על 24 מיליארד שקלים, ובשנת 2020 הוא הגיע לכ- 60 מיליארד . חלק מזה נובע כמובן מכך שבישראל ילודה גבוהה ומספר התלמידים גדל, אבל גם התקציב פר תלמיד גדל בתקופה זו בשיעור ריאלי של כ- 46 אחוזים . אחרי עשורים של שימוש בתירוץ "אין תקציב", לא הצליחה מערכת החינוך להסביר מדוע גידול כה רב בתקציב לא הצליח לשפר את ההישגים בתוכה . שיעור ניכר מהתקציבים המוגדלים הופנה להעלאת שכר המורים באמצעות שני הסכמי השכר הגדולים 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה', אך עדיין ללא שיפור ניכר . בשנים האחרונות מצטברות ראיות לכך שלמרות העלייה בשכר המורים חלה ירידה באיכות כוח ההוראה בישראל . לאור אלה עולה ביתר שאת השאלה : מדוע לא לנסות משהו אחר ? מדוע משרד החינוך אינו מאפשר ליזמים חינוכיים, שאינם חסרים בישראל, ליצור בתי ספר אחרים ? אם בתי הספר הממלכתיים אינם עושים את עבודתם, מדוע לא לאפשר לעמותות או קבוצות הורים לנסות דרכים חדשות ללמד ולחנך ? התשובה זהה לצערנו לתשובה לשאלה שבכותרת ספר זה . מערכת החינוך הרשמית בניו-יורק העמידה התנגדות לבתי ספר בזיכיון כי הם עשו את עבודתה טוב ממנה, וגם משרד החינוך הישראלי אינו מעוניין בתחרות שעלולה להוכיח את קוצר ידו .

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help