sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המירה האמרייני והמירה הישראמי | 11 שהם מוסדות אליטיסטיים ברמה גבוהה ושכר לימוד גבוה שאינם זמינים לכול . לעומת זאת, בתי הספר בזיכיון מחויבים לאותם יעדים שמציב לעצמו החינוך הציבורי, אך משתמשים בכלים של חינוך פרטי כדי להשיגם . הם ממלאים את תפקידה של המערכת הציבורית הרגילה, הרשמית — אך פשוט עושים זאת היטב ממנה . אין זה אומר שהם תמיד מצליחים . ישנם בתי ספר בזיכיון שנכשלו במשימתם, לא עמדו ביעדים, ונסגרו . אבל זה בדיוק סוד כוחם : שהם מוסיפים להתקיים רק אם הם טובים, ושיש להם לפיכך תמריץ חזק להיות כאלה . הרי בתי ספר ציבוריים רשמיים כושלים, שאינם עומדים ביעדים, יש ככוכבי השמיים לרוב — אבל הם כמעט אף פעם לא נסגרים, אלא מתמידים בכישלונם . סוד ההצלחה של בתי הספר בזיכיון הוא תמונת מראה לסוד כישלונם של בתי הספר הרשמיים . בתי ספר בזיכיון פועלים בחופש פדגוגי, ניהולי ותקציבי ; הם מעסיקים בעצמם את כוח ההוראה שלהם ; והם פועלים במערכת תחרותית הדוחפת אותם להשתפר . בתי הספר הרשמיים, לעומת זאת, כבולים באין-ספור הנחיות ונהלים מצד הבירוקרטיה הממשלתית ; הם נדרשים להעסיק רק מורים מוסמכים, ורק על פי הסכמים קיבוציים עם ארגוני המורים ; והם אינם נדרשים להתחרות על ליבם של תלמידים והוריהם . האויבים שקמו לבית הספר בזיכיון הם אלה השואבים את כוחם מהמונופול של מערכת החינוך הממלכתית : מחלקות החינוך ברשויות, וארגוני המורים . וזו, לצערנו, הסיבה לכך שבישראל לא קיימים בתי ספר בזיכיון, אף שבמקומות רבים מערכת החינוך הציבורית זקוקה לשיפור ניכר . * * * הישגיה של מערכת החינוך הישראלית רחוקים מלהיות גאווה לאומית . ההורים, בכל מקום שמתאפשר להם, מעדיפים לצאת ממנה אל החלופות הקיימות המעטות . התלונות שלהם לגביה חוזרות

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help