sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מתישהו , יאתגר את רעיון הממשלה המוגבלת , והוא קרא לנו לעמוד על המשמר לנוכח האפשרות הזאת . ספקנותו של קראוטהמר לגבי כוחה של המדינה , ולגבי יכולתם של מומחים למיניהם לשנות את החברה ולרומם אותה למצב נשגב יותר , נבעה היישר מהמציאותיות שראה בה את הטבע האנושי ומהכרתו בנחיצותו של ממשל חוקתי מוגבל . קראוטהמר הגיע למסקנה כי מדינת הרווחה היא ההוכחה החיה לפתגם הקובע שהדרך לגיהינום ) הגיהינום החברתי במקרה הזה ( רצופה בכוונות טובות . מדינת הרווחה אומנם ביקשה להיטיב עם החלשים שבחברה , אך בפועל היא הזיקה להם . תוכניות הרווחה השאפתניות חוללו דיס - אינטגרציה במרקם החברתי העדין כאשר הוליכו לשקיעת המוסדות המתווכים בין האזרח לממשל המרכזי וכאשר יצרו שלל פתולוגיות חברתיות , כגון עלייה בשיעור האלימות וההתמכרויות לסמים . השמרנות הייתה בעיניו של קראוטהמר תגובה לאותה שאיפה מוגזמת ומרחיקת לכת הסבורה שבכוחם של הפוליטיקאים לגאול את האנושות . שאיפות שכאלו , בשדה הפעולה הפוליטי , הן מתכון לאסון . עם זאת , קראוטהמר היה נבון דיו להכיר בכך שהחלופה למדינת הרווחה הפרוגרסיבית היא מדינת רווחה שמרנית , ולא ביטולה של מדינת הרווחה . שום מדינה אינה יכולה להיות אדישה למצוקותיהם של מי שאינם יכולים להתקיים בכוח עצמם , אך בין רשת ביטחון דמוקרטית למדינת רווחה המבקשת להגשים " צדק חברתי " ו " שוויון " אין דבר וחצי דבר . ועוד , קראוטהמר הכיר בכך שלא ניתן לתלות במדינת הרווחה את האשמה בכל הבעיות החברתיות , שכן גם לתרבות היה חלק גדול בשינויים השליליים שעבר המערב . כפי שציין : " האומנות שהתרבות שלנו מולידה רעה , והמסרים שלה מזיקים למוסר " . הדרך להבראה מחודשת עוברת , כך האמין קראוטהמר , בריסונה של מדינת הרווחה מצד אחד , ובתחייה מוסרית וערכית ) שובן של המידות הטובות ( מצד שני . לבסוף , לצד ההיבטים השמרניים הכלליים שבהגותו של הקדמה למהדורה העברית | 9

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help