sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בעיני רבים, הרעיון שאדם יכול להיות בעת ובעונה אחת הן דתי מאמין והן ליברל אדוק תלוש מקרקע המציאות . דתיוּת וליברליוּת, הם סבורים, הן זהויות מתנגשות שאינן יכולות לדור בכפיפה אחת . ספקנות זו חוצה מחנות ושותפים לה ליברלים ודתיים כאחד . עבור הראשונים, דתיותו של המאמין מעמידה בהכרח בספק את כנות זהותו הליברלית ואת נאמנותו הבלתי ‑ מתפשרת לעקרונות הליברליזם ולערכיו, בעוד שעבור האחרונים, הליברליות של המאמין מעמידה בהכרח בספק את כנות זהותו הדתית ואת נאמנותו הבלתי ‑ מתפשרת למצוות הדת ולערכיה . עבור שני המחנות, הנוטים לראות את עצמם כשני צדי המתרס, הזהות "דתי ‑ ליברלי" טומנת בחובה סתירה פנימית בלתי ‑ נמנעת, המעידה ככל הנראה על קונפליקט פנימי בלתי ‑ פתור או לכל הפחות על בלבול מושגי . המתח בין הליברליזם והדת אינו חדש, כמובן . הוא החל למעשה ברגע שהפציעה המחשבה הליברלית על בימת ההיסטוריה, במאות ה ‑ 17 וה ‑ ,18 יחד עם מה שמכונה כיום "מהפכת הנאורות" . משימתה הגדולה של הנאורות היתה לשחרר את המוסר ואת הפוליטיקה מכבלי הדת ומאמונות המבוססות על קיומו של אלוהים ולהחליפן באמיתות המבוססות על המדע, על תבונת האדם ועל השכל הישר . המהפכה שחוללה הנאורות הולידה זהות חדשה בתכלית של האדם כמי שנושא בתפקיד שהדת שמרה לאלוהים בלבד : עיצוב המציאות האנושית ואחריות על כל המתרחש בה . לפי תורת הנאורות, האדם הליברלי הוא בן חורין ריבוני, המחזיק ביכולת להבין ולכונן את העולם בכוחות עצמו בלבד, ללא סיוע משמים . כך בעצם נקשרה הזהות הליברלית בטבורה לזהות הדתית : היא נולדה מתוך מאבק בה ומתוך כוונה מוצהרת להציב לה חלופה . המתח בין שתי הזהויות לא שכך עם השנים . במידה רבה, הוא רק הלך והחריף . ככל שהמדינה המודרנית כפתה עליהן להתקיים זו לצד זו במסגרת חברתית אחת, המתח ביניהן פרץ מגבולות הדיון הפילוסופי ‑ תיאולוגי והתרחב 13

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help