sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

| סוציאליזם חזירי 14 אותנו . איש לא ישליך אותנו לכלא משום שהפרענו לו בהשגת מטרותיו, או משום שהבית שלנו מצא חן בעיניו . והכי חשוב, לא משנה מי יהיה בשלטון, המצב הזה יישמר . אבל למה דמוקרטיה מביאה לתוצאות אלה ? התשובה טמונה במילה השלישית בביטוי שסגר את תת-הפרק הקודם — "רפובליקה דמוקרטית חוקתית" . דמוקרטיה, כפי שהיא ידועה כיום, היא משטר המבוסס על התפיסה של "החוק הטבעי" . המושג "חוק טבעי" אינו אומר הרבה לרוב האנשים . טוב, הסבר של משהו לא ברור בעזרת משהו עוד פחות ברור הוא תחביב מוּכר של כלכלנים, אלא שהפעם ההסבר אינו בא מתחום הכלכלה אלא מתורת המשפט . קיימות שתי גישות עיקריות לחוק : פוזיטיבית וטבעית . הגישה הראשונה טוענת שהחוק אינו קשור בהכרח עם צדק ומוסר, ושחוקים תקפים משום שהריבון ( מלך, קיסר ) חוקק אותם . העם חייב לציית לחוק מסוים מעצם היותו חוק וכחלק מהציות לשלטון . במשפט אחד : החוק כפוף למלך . הגישה השנייה היא זו של המשפט הטבעי ( או שלטון החוק ) והיא מושתתת על ההנחה שיש כללים מסוימים שנובעים מטבעו של אדם ( או שניתנו מלמעלה ) ואשר אסור לפיכך להפר אותם . כל חוק שחוקק שליט כלשהו תקף כל זמן שאין הוא סותר את הכללים האלה והעם חייב לציית לשליט כל זמן שהשליט אינו מפר את החוק הטבעי . במשפט אחד : המלך כפוף לחוק . במשך אלפי שנים — מאז חוקי חמורבי ועד סוף ימי הביניים — שלטה הגישה הפוזיטיבית שלטון ללא עוררין . לאיש מהפילוסופים ומחכמי הדת והמשפט במערב לא היה ספק שלשליט יש זכות לחוקק חוקים כאוות נפשו ולדרוש ציות מוחלט . התוצאות של הגישה הזאת ידועות לנו היטב . הופעת הדמוקרטיה היתה אפוא בגדר שינוי תפיסה — עליונות החוק במקום עליונות השליט . החוק הוא זה שמבטיח לאנשים את הזכויות הטבעיות שלהם ואיש אינו רשאי לשלול את הזכויות האלה .

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help