sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חוסן וביטחון פסיכולוגי בעיתות משבר חברתי-פוליטי / / 11 מפריעה, שארגונים יכולים להיות מרחבים ניטרליים השומרים על עובדים מפני החוץ הסוער, ושאפשר להפריד בין הספֵרה הכלכלית-ארגונית לזו הפוליטית . אך תפיסה זו מתחילה להיסדק . / מגה-איום ואפקט הזליגה ניסיונות לדחוק שסעים חברתיים אל מחוץ לגבולות הארגון נידונו לכישלון, ופוגעים בתחושות השייכות והביטחון הפסיכולוגי וביחסים שעליהם מנסים שומרי סף ארגוניים לשמור . כדי להסביר מתי ומדוע מתרחשים כישלונות אלה נחוץ ניתוח קצר של דינמיקות זהות . ההגדרה העצמית בהתאם לקטגוריות זהות חברתית מסוימות ( למשל, אישה ; ישראלית ; יהודייה ; חילונית – אם לשאוב מהגדרתי העצמית ובלי להתחייב על הסדר ) מובילה להעדפה של חברי קבוצת הפְּנים, כחלק מנטייתו של אדם לשמור על הקבוצה שלו ועל עצמו ( 1985 Tajfel & Turner, ) . בה בעת, שייכות לארגון מסוים כורכת לא אחת את ההגדרה העצמית עם קטגוריית הזהות הארגונית , ועבור חברים בארגון זהות זו עשויה להיות בולטת לא פחות – או אף יותר – מקטגוריות זהות אחרות ( 2008 , . Alvesson et al ) . ואכן, הספרות הסוציולוגית הארגונית על זהות חדלה להתייחס לזהות במונחים סטטיים ודטרמיניסטיים . במקום זאת, היא מתמקדת באופן שבו זהויות שונות בולטוֹת בנסיבות שונות, כגון מאפייני התקופה ומושאי האינטראקציה ( Alvesson et al . , 2008 ; Ybema et al . , 2009 ) . בתקופות המאופיינות בהתעצמות של קונפליקטים חברתיים או פוליטיים מחוץ לארגון, קטגוריות זהות חברתית מסוימות הופכות להיות דומיננטיות בחוויית הפרט . כך, למשל, עד לאחרונה הייתה הזהות החילונית-ליברלית קיימת בהגדרה העצמית של רבים בחברה הישראלית, אך רדומה . זהות זו התעצמה במחאה נגד ההפיכה המשטרית, ובנוכחות אנשים המייצגים את המחנה השמרני היא בולטת בחווייתם של רבים אף יותר . בדוגמה אחרת, חשיפה אינטנסיבית במדיה, בטקסים מקומיים ובאמצעים אומנותיים לתכנים הנוגעים ליום השואה מעוררת זיכרונות קולקטיביים כואבים בקרב חברים בארגון, ומבליטה עבורם את זהותם היהודית . לעומת זאת, במצבים אחרים עשויה חוויית זהות זו להיות חלשה או להתפוגג . אנג'ליקה ליי ושימול מלוואני ( 2019 , Leigh & Melwani ) מכנות מצבים מסוג זה, שבהם אירוע שלילי המקושר לקטגוריית זהות מסוימת מונכח באינטנסיביות באמצעות המדיה ומתעצב כחוויה אישית-קולקטיבית מטלטלת, מצבי 'מגה-איום' . במצבים אלו מתקיים מה שליי ומלוואני מכנות 'אפקט הזליגה' ( spillover effect ) : קטגוריית הזהות הקשורה לאיום מובלטת בחווייתם של פרטים, ומשנה את המשקל שניתן לזהות החברתית ולזהות הארגונית . ההבלטה המוגברת של קטגוריית הזהות החברתית ועוצמת האירוע הנחווה מקשות על פרטים להתנתק מהמגה-איום ומהשלכותיו בהיותם

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help