sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 / / אנליזה ארגונית 29 בהקשרים קונפליקטואליים אחרים, נדמה שארגונים רבים נוטים להעמיד חומת מגן, ולהכריז על עצמם כעל מערכת סגורה המבקשת לשמור על עצמה מהעוצמות הרגשיות והקונפליקטים המתרחשים בחוץ . במאמר זה אטען שהחומה המדומיינת שבונים מנהלים, ובתוך כך גם מנהלי . ות משאבי אנוש, פוגעת בדיוק במה שהם מנסים לשמר – תחושות השייכות והקול של העובדים, היחסים הבין-אישיים והביטחון הפסיכולוגי . עוד אטען כי כדי לפתח חוסן ארגוני, מנהלי . ות משאבי אנוש בארגונים גדולים נדרשים לפתח התערבויות יצירתיות, אמיצות ומורכבות, שיאפשרו לארגון להחזיק את המורכבות החברתית והפוליטית תוך כדי שימור ופיתוח של עובדיהם . כדי לדון בשאלה אם ראוי להתייחס לקונפליקטים חברתיים-פוליטיים בארגונים, ואם כן – כיצד, אפתח בתיאור הגורמים המשפיעים על תקשורת כנה במצבי מחלוקת בכלל . לאחר מכן אפרט את אופן ההתמודדות השכיח של ארגונים מגוונים עם השסעים החברתיים הכרוכים בגיוון . מכאן אפנה לניתוח אפשרויות ההתמודדות של ארגונים במצבי 'מגה- איום' ( 2019 Leigh & Melwani, ) לנוכח אירועים של אלימות, אובדן או שבר חברתי מסוג אחר שקיבלו הד מסיבי בתקשורת ומסעירים את נפשם של רבים מקטגוריית זהות חברתית מסוימת ( כגון לאום, גזע, מגדר ) . / תקשורת כנה במצבי מחלוקת תקשורת כנה הנוגעת בלב המחלוקת בין הצדדים המעורבים ניצבת לא אחת בתווך בין מוטיבציות ואמונות סותרות . מצד אחד, לתקשורת כנה מיוחסות סגולות רבות : פילוסופים ופסיכולוגים – מסוקרטס, דרך פרויד ועד לחוקרים ותאורטיקנים עכשווים ( כגון 2018 Itzchakov & Kluger, ) – רואים בשיחה אמצעי להתפתחות האדם ולפיתוח מודעות אישית, לשחרור מחרדה ולבניית זהות . צמצום הפער בין רגשות לבין אמירות או מעשים, המתאפשר דרך דיבור כן, מקושר לתהליכים של איחוי נפשי ולחוויה של אותנטיות . להתמודדות ערה עם קונפליקטים יש סגולות פוטנציאליות גם בפיתוח קשרים בין-אישיים ובין-קבוצתיים, שכן היא מאפשרת משוב, פתרון בעיות ולמידה בין-אישית או קבוצתית ( מקנזי וליוסלי, 1997 ; סטון ואח', 1999 / 2004 ) . לבסוף, לדיבור ולדיאלוג יוחסו גם משמעויות אתיות, הנוגעות לפוטנציאל הטמון בהם לפיתוח הכרה באחר ובאחריות של אדם לאחר ( לוינס, 1982 / 1995 ) . מן הצד האחר, החשש לפגוע בזולת או ביחסים עימו, והחשש שהשיחה לא תקדם את המטרות החשובות לאדם, עשויים להניא אותו מהתמודדות ישירה עם הנושא המטריד ( יעקב-שדה וכ"ץ, 2016 ) . מזווית הניהול, נמצא כי החשש שדיונים בסוגיות רגישות יובילו לסכסוכים או לצרימה ביחסים, יפריעו לעובדים לבצע את עבודתם ויפגעו בפרודוקטיביות, או יסתיימו באסון במונחי יחסי הציבור של הארגון – חשש זה מרתיע מנהלים מלעודד עובדים להשמיע את קולם ( 2021 Reitz & Higgins, ) .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help