sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר | 9 הנושאים נגזרת מהגישה העקרונית שלפיה יש להשתחרר מכבליהם של דפוסי חשיבה ופעולה מקובעים כדי ליצור מרחב אקולוגי דינמי שיהיה בו מקום ליצירה אלטרנטיבית ורדיקלית . בפרק השני, "ילדים יוצרים משמעות : התקבלות של הצגת תיאטרון לילדים במבט אסתטי והתפתחותי", עוסקות סמדר מור ונילי לאור - בלסבלג במשימה התקשורתית המורכבת של הקהל הצעיר הצופה בהצגת תיאטרון : לפענח את הסימנים הסמיוטיים שעל הבמה, להבין ולקבל את המוסכמות התיאטרוניות וליצור רוחק אסתטי שיאפשר לו לחוות חוויה אסתטית . כדי לעמוד במשימה, הצופים הצעירים צריכים להיות בעלי "כשירות תיאטרונית" שתאפשר להם להתחבר אל ההצגה, לפענח אותה וליהנות ממנה . הכותבות מציעות התבוננות על התקבלות הצגת תיאטרון בקרב קהל צעיר באמצעות שילוב בין שני מחקרים : האחד מנקודת מבט אסתטית והשני מנקודת מבט התפתחותית . בפרק מוצגת נקודת המפגש תוך התייחסות להיבטים חברתיים - תרבותיים, רגשיים וקוגניטיביים בתהליך ההתקבלות וההיווצרות של הכשירות התיאטרונית . בפרק השלישי, "הצגת ההיסטוריה המזרחית של יהודי עיראק בתיאטרון לילדים ולנוער", עוסק נפתלי שם טוב בניסיון של אומנים מזרחים להציג על הבמה את ההיסטוריה הלא - נודעת של יהודי המזרח התיכון עבור הנוער הישראלי . הכותב מתמקד בשתי הפקות העוסקות ביהודי עיראק ובהגירתם לישראל : דקלים וחלומות ( 1983 ) , הצגה מאת יצחק גורמזנו - גורן ובבימויו, המבוססת על ספריו של סמי מיכאל ; ותרנגול כפרות ( 1987 ) מאת אלי עמיר, בבימוי רזי אמיתי . הפקות אלה עלו בשנות השמונים בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, תיאטרון רפרטוארי ציבורי מסובסד ומרכזי בשדה התיאטרון לקהל צעיר בישראל . אף שכל אחת מההצגות נוקטת נקודת מבט אחרת על יהודי עיראק, בשתיהן מצוי במרכז העלילה תהליך התבגרותם של נערים יהודים - עיראקים, בעיקר בהקשר של ההגירה לישראל . יצירות אלה הן "הצגת היסטוריה" ( performing history ) במושגיו של חוקר התיאטרון פרדי רוקם, והן מעצבות דימוי מזרחי אסרטיבי ונרטיב היסטורי מזרחי רב משמעות, העומד בניגוד לאוריינטליזם שאפיין את תוכניות הלימוד ההומניסטיות במערכת החינוך . בפרק הרביעי, "דוד : המלך והכבשה וגבולות התיאטרון לקהל צעיר בישראל", עוסק יאיר ליפשיץ בהצגה דוד : המלך והכבשה מאת ענבל לורי וברכי ליפשיץ ובבימויה של ליפשיץ, שעלתה בירושלים בשנת 2018 . ההצגה, שמטפלת באמצעות הסיפור המקראי של דוד ובת שבע בסוגיות כגון ניצול לרעה של סמכות, ציות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help