sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | סוגיות ודילמות בהוראה בהקשר רב - תרבותי ( 2014 , Banks , 2015 ; Gunderson ) . ספר זה הוא ניסיון להשיג מטרות אלו בהצגת מכלול של מחקרי שדה שכתבו עמיתי תוכנית הפוסט - דוקטורט במכון מופ"ת, אשר אף היא קהילה רב - תרבותית ומעורבת מבחינה דתית, עדתית ותרבותית . בדומה למחקרים קודמים ( גרינפלד - יוני, 2013 ) , גם ספר זה מדגיש שכדי להטמיע חזון התומך בהכלה וברב - תרבותיות, נדרשת חשיבת עומק בדבר תוכניות לימודים, שיטות להכשרת עובדי הוראה והצורך בהידברות ובהקשבה הדדית . על פי רזניק ( 2009 , Resnik ) , מהלכים אלה הכרחיים לתפקודן התקין של חברות מרובות תרבויות כמו החברה הישראלית, ומהווים תשתית להטמעת מיומנויות גלובליות הנדרשות היום בחברה דמוקרטית . ריבוי תרבויות הוא חלק בלתי נפרד גם מהמציאות הישראלית לדורותיה, והיחס בין קבוצות מיעוט לרוב היהודי - חילוני מתאזן בהדרגה בשל הילודה הגבוהה בקרב קבוצות מסוימות בחברה . לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( 2019 ) , כ - % 20 מאזרחי ישראל הם אזרחים מקבוצות מיעוט, בהם ערבים מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובדואים, וכ - % 8 הם חרדים . הגיוון התרבותי והשפתי גדל גם בעקבות הגירה ממדינות שונות ( חבר העמים, ארצות הברית, צרפת, מרוקו, אתיופיה ועוד ) ובשל ריבוי הקבוצות העדתיות ( יהודים יוצאי מרוקו, יהודי תימן, ספרדים, אשכנזים וכו' ) ( 2020 , Banai & Shoshana ) . על פי רייכמן ( 2009 ) , בתחילת המאה ה - 21 כשליש מהאוכלוסייה היהודית בישראל הם מהגרים - עולים ( ילידי מדינות אחרות שחזרו למולדתם ההיסטורית ) , וכשליש הם בני הדור השני למהגרים . על כן במדינת ישראל, כמו במדינות רבות בעולם המתאפיינות בריבוי תרבויות ושפות, גובר עם השנים הצורך בהטמעת תפיסת הרב - תרבותיות בחברה כולה ובמערכת החינוך בפרט . לנוכח ההתרחשויות במאי 2021 הפכה משימה זו למשימה דחופה במערכת החינוך ובמוסדות להכשרת מורים . אחת ההצעות המרכזיות שעלו בוועדות החינוך השונות, לרבות הוועדה לקידום האזרחות המשותפת שהוקמה ביוזמת מכון מופ"ת, הייתה להגביר את המאמץ לשילוב כוח ההוראה הרב - תרבותי, כדי שישמש גורם חברתי - תרבותי מתווך ומגשר . בוועדות אחרות שהוקמו בשלבים מוקדמים יותר, עלו הצעות לפעול ברוח האידאולוגיה של "כור היתוך" – חינוך לתרבות משותפת יהודית - ישראלית אחת ( גרינפלד - יוני, 2013 ) , אך נראה שמאמץ מכוון זה להתעלם מהשפעתו של הגיוון התרבותי על האקלים בכיתות או למזערו לא צלח ( 2016 , Nevo ) . מערכת החינוך שלא השכילה לקלוט ולשלב קבוצות מיעוט ומהגרים, החלה אפוא לפעול לגיבוש מדיניות רב - תרבותית ותוכניות לימודים להכרת תרבות האחר .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help