sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יוסף פליישמן גיסא ישנם מדרשים המצמצמים את קיום המצוות של אברהם לשמונה מצוות בלבד ( למשל מדרש משלי לא 29 ) : "אדם הראשון נצטווה על שש מצוות, נח על אבר מן החי, אברהם על המילה, יצחק חנכו לשמונה, יעקב על גיד הנשה, יהודה על היבמה, ישראל על רמ"ח ( 248 ) מצות עשה [ . . . ] ושס"ה ( 365 ) מצוות לא תעשה" . על פי מדרש זה, אברהם שמר רק על שבע מצוות בני נח בתוספת מצוות המילה ותו לא . בתחילת דברינו נדון בקצרה ברובד המקראי של סוגיה זו . מפשטי המקראות עולה שאומנם נצטוו האבות על קיום מצוות ספציפיות - כך למשל נצטווה אברהם על המילה ( בר' יז ) , וכך גם ניתן ליעקב האיסור על אכילת גיד הנשה, בעקבות מאבקו עם האיש ( המלאך ) המתואר בבראשית לב ( פס' 33 ) - אך לא מצאנו ציווי כוללני על קיום המצוות, מה גם שהתורה עצמה ניתנה לישראל רק במעמד הר סיני . מנגד, במקרא עצמו נאמר על אברהם ( בר' כו 5 ) : "וַיִּשְמֹר מִשְמַרְתִּי מִצְווֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי", ולכאורה אפשר להבין שמדובר בציווי כוללני . כך גם ישנה אמירה נוספת על אברהם : "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" ( שם יח 19 ) . אמירה זו מלמדת אותנו שאברהם שמר את דרך ה' והעביר אותה גם לבניו אחריו, אם כי המונח "דרך ה'" מעורפל והיקפו אינו ברור . מטרת החיבור הנוכחי היא לבחון בצורה מקיפה את הרעיון של קיום מצוות על ידי אישים שונים בספר בראשית בתקופה שקדמה למתן תורה . נוסף על כך, אם היו אישים שקיימו מצוות עוד לפני מתן תורה, הרי שיש צורך להבין מהיכן הגיע אליהם הידע על אודות קיום המצוות ומהיכן הם למדו את התורה . בחיבור שני חלקים : בחלק הראשון נעסוק בספרות החיצונית ובספרות קומראן מימי הבית השני . בספרות החיצונית נכללים ספרים שונים שנכתבו בין המאה השלישית לפני הספירה ועד

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help