sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אסתר פלד ממין העניין, כך גם ביחס למשנתו של קאנט . כמו כן, מחקר זה אינו מציע אינטגרציה של שתי התורות או טכניקות חדשות הניתנות ליישום כזה או אחר . יותר מכול, אין הוא מציע מודל חשיבה חדש כלשהו . הספר עוסק בנקודות המפגש בין שתי תורות בעלות היבט מפותח של תורת הכרה מצד אחד, ושל יישומים מעשיים או טכניקות של אימון, שמטרתם היא צמיחה מנטלית, מצד שני . בשתיהן מתקיימת הנחת יסוד העוסקת בקשר ההדוק שבין ידיעת האמת לבין צמיחה מנטלית . הנחת היסוד הזו, בשילוב עם האימון המעשי הכרוך בה, מוצגת כאן בהרחבה . ברמת הפשטה גבוהה יותר ניתן לומר שהמחקר עוסק בשאלות על אודות היכולת האנושית לדעת משהו : ספקות על אודות היכולת האנושית לדעת משהו נמצאים מתחת לחקירה הפילוסופית של המדע . ספקות אלה נובעים היום מהמודעות, שאין להתחמק ממנה, לכך שהסיטואציה המיוצגת על ידי מונחים מופשטים אלה — X יודע Y — היא זהה ל – X אוהב את Y ול – X שונא את Y ] . . . [ הבעיה שעמה מקושרים הפילוסופים של המדע קיבלה משמעות נוספת על ידי הפסיכואנליזה בשל שתי סדרות של סיבה : X יש לו הכוח, וניתן להראות בפירוט שיש לו החולשה שבה נחשד תמיד כשהוא נכנס לחקירה של Y , הקשורה ליכולת של Y להיות בקשר עם המציאות . אין אני מציע להתעכב על הבעיות הפילוסופיות המעורבות, שאתן מתמודדים קאנט, יום וממשיכיהם . אני מבקש להניח שכל הנאמר על בעיות של ידע מיושם בכוח ייחודי על הפסיכואנליזה, ושהפסיכואנליזה מיושמת בכוח ייחודי על בעיות אלה ) ללמוד מן החוויה : 48 ( . ביון מציג בטענה זו את הקשר בין אהבה ושנאה לבין ידע . קשר זה בין גורמים אמוציונליים לבין ידיעה או למידה קשור לשאלת היכולת האנושית לדעת משהו . שאלת ההכרחיות של הקשר בין כאב ועונג ) ולכן גם בין אהבה ושנאה ( לבין ידע, נידונה אצל ביון ואף מצויה בלב החשיבה הבודהיסטית ; זוהי שאלה מרכזית בספר זה . לשאלת היכולת האנושית לדעת משהו באמת קשורה התופעה של ריבוי תיאוריות, המטרידה רבים מאלה העוסקים בחשיבה הפסיכואנליטית . התפתחותם של מודלים תיאורטיים שונים, שלעתים אינם מתיישבים זה עם זה, אך שייכים בכל זאת לקבוצת – העל המכונה "הפרדיגמה הפסיכואנליטית", העלתה שאלה בדבר מעמדן של התפיסות השונות כמצביעות על האמת או כנתונות לשיפוט על פי ערך האמת . תשובתה של הגישה ההרמנויטית – קונסטרוקטיביסטית לשאלה זו היא כי מודל חשיבה כזה או אחר אינו אלא "אסטרטגיה נרטיבית" ; הוא מספר סיפור בעל לכידות שיש בו כדי להסביר תופעות, אבל הקשר בינו לבין האמת אינו הכרחי . דרך אחרת לנסח עמדה זו מציע מיטשל ) Mitchell ( , העוסק בשאלה "מה יודע הפסיכואנליטיקאי ? " :

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help