sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 רועית דהן בלב הדיון הפילוסופי, פסיכולוגי-פסיכואנליטי, ביחס לבעיית הדטרמיניזם וחופש הרצון . נוכח הנחה זו, אם יוכח שהדטרמיניזם הוא תורה אמיתית, אזי לכאורה לא יהיה טעם ממשי לטיעון מוסרי על אודות אחריות האדם . לפיכך, נראה שהטוענים לאחריות מוסרית צריכים להוכיח רצון חופשי, או לכל הפחות לאמץ הנחת יסוד שלפיה האדם חופשי . בחלק הראשון של הספר אציג את תפיסת החירות ואת תפיסת האחריות של קאנט לאור הבחנתו בין הרצון האמפירי ( שכפוף לחוקיות הטבע, וככזה נתון להתבוננות ולמדידה בעולם הניסיון ) לבין הרצון התבוני, האוטונומי והמוסרי . ההנחה של קאנט, שלפיה האוטונומיה של הרצון - שהיא אי-תלות בטבע ובחברה, וכאחת אף החקיקה העצמית של התבונה - היא התנאי למוסריות ולפיכך להטלת אחריות ; וההבחנה שלו בין הרצון האמפירי והרצון החופשי כשתי מערכות שונות, שמניעות את האדם לפעולה, מאפשרת לסמן גבולות להיקף האחריות שניתן להחילה על האדם . בהתאם לכך, האדם אינו יכול לחלוש באופן ממשי אלא על כוונות הרצון הטוב . היכולת להגשים את כוונתו של הרצון הטוב כהלכה למעשה, או היעדר יכולת כזו ( בשל פגעי עולם וטבע ) , אינם מוסיפים או גורעים מערכה של הכוונה . תוצאות הפעולה מתרחשות בעולם, ולפיכך הן כפופות לחוק הסיבתיות שבטבע, או לחוקים חברתיים, ואינן ניתנות לשיפוט מוסרי . זו ההבנה הרווחת לגבי תורת המוסר של קאנט . בספר זה אבקש להציע תזה ייחודית שלפיה בתנאים מסוימים אפשר להחיל אחריות מוסרית גם על תוצאות מעשיו של האדם . יתרה מזאת אבקש להראות, בניגוד לדעות הרווחות, שהמודל האתי של קאנט מציע שתי רמות של החלת אחריות מוסרית : הרמה האחת היא בבחינת אחריות מלאה או אפס אחריות, והיא ניצבת ביסוד היותו של האדם כשיר לשיפוט מוסרי ( ופלילי ) ; והרמה האחרת, שמתבססת על הראשונה, מאפשרת לדון בדרגות של אחריות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help