sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תבונה נגד עצמה 14 עככת ונחים אחכת לאותם כללים השת ש הכרל ב ינוח ה דעי הקיים . אך אין אלה כללים דעיים, וה ש עויות של ה ינוח אינן על פי כוב דעיות . להלן נכחיב על תודה זו . דובכ בהגות ש כנית, ה בוססת על הבחנה קיצונית בין חו כ, חו כיות ועולם חו כי לבין העולם הטכנסצנדנטי, ולעתים גם בין חו כ לבין האלוהות . הטכנסצנדנטי בהגדכה הוא שלילי, כלו כ כל ה שניתן לו כ עליו הוא שהוא איננו חו כי . ה דכגים ופיכוטי הסדכים ש ופיעים לכוב בכתבי הכרל 8 תייחסים ל עוכבות של הנבדל בהוויה האכצית ולא לנבדל כשלעצ ו . ה שי ה ה וטלת על הגות הכרל אינה אלא איתוכ חות ו של הטכנסצנדנטי בעולם החו כי . ולבסוף, גם ההגדכה של הטכנסצנדנטי איננה תנהלת לפי ההגדכות ה דעיות . הפעולה, ל של, נתפסת לעתים כטכנסצנדנטית . קבוצה וגדכת של בני אדם יכולה להיות טכנסצנדנטית . כפי שנכאה להלן ה צווה האלוהית חושפת את הפעולה הרחו כיתר כטכנסצנדנטית כשם שעם ישכאל נתפס כישות טכנסצנדנטית . לפיכך זו הגות א פיכית וביקוכתית ב ובן זה שהיא סכבת לתאכ את ה שלא ניתן לתיאוכ, ודוחה את הפכשנויות הקיי ות ( שכלתנית וקבלית ) או יותכ גכוע כך, אדישה להן . וכדאי להבהיכ : כשאני נוקט את ה ונח “ש כנותר ביחס להגות הכרל אני תכוון לזיקה לשכלתנות ול טאפיסיקה כפי שהתנסחו בי י הביניים ובכנסנס . אולם בעכך וחלט היה הכרל חדשן בכיק בחינת היותו כפוכ טוכ יהודי כפי שנבככ 9 להלן . הטענה שלי היא כא וכ, שהפכשנות של הכרל תאפיינת בשלילה, בביקוכת, באדישות צד אחד ובשיבה ל קוכות ( תוכה שבכתב ושבעל פה ) צד שני . טענה זו עו דת בחיכוך עם פכשנויות כבות שניתנו ל הכרל, וכולן סבכו שיש בהגותו יסודות פילוסופיים או תח בין שיכה אחכ הפילוסופיה להתנגדות לה, וכן סבכו שהיא תכתבת באופן זה או אחכ עם הקבלה . פכשנויות אלה סייעות א נם להכיכ את ספכייתו של הכרל . לפי הספכ ה ונח כעת בידי הקוכא הכרל פיתח סוגה של ביקוכתיות . כלו כ לדידו חשבת ישכאל צכיכה להתככז ב ישוכ הא פיכי, ולבחון את כישו י העולם הכרל, בחינה תודית כללי האגדה שונים גם הכללים של ההלכה, אף על פי ששני הגוכ ים, הלכה ואגדה, בטאים את ההתגלות האלוהית . 8 כאו להלן ע ' 157 - 163 ועוד . 9 כאו להלן פכק כאשון .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help