sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שרה האשכנזיה מלכת השבתאים 14 והשמיימית, וראתה אותן כמאוחדות . גישה זו התגלמה בדמותה של שרה האשכנזיה ( 1640 בקירוב — 1674 ) . אוריינטציית ״העולם הזה״ של שרה האשכנזיה ייצגה את היפוכה של נטייה ארוכת שנים בכיוון הנגדי . מיסטיקנים יהודים בשלהי ימי הביניים ובמודרנה המוקדמת קראו דימויים ארוטיים בכתבים דתיים לא כתיאורים ישירים של פרקטיקות מיניות, אלא כמדריכים מתוחכמים ליישום פרקטיקות קבליות . למעשה, המקובלים הללו נטו יותר ויותר להרחיק את היצר הארוטי מנשותיהם בשר ודם, ולתעל אותו לכיוון מה שהחשיבו כיסוד הנקבי של האל . חרף הציווי האלוהי המחייב את הבעל לקיים יחסי מין עם אשתו דרך קבע ( ״עונתה לא יגרע״ ) , הפכה אשת המקובל למטפורה נחותה של הקשר הארוטי בין האיש לאלוהיו . הערך השונה שייחסו המקובלים ל״אובייקט״ ששימש כמטפורה — דהיינו, הגוף הנשי המיני — לעומת ההיבט האלוהי שגוף זה 10 אופייני למסורת הפילוסופית והדתית המערבית, ובייחוד זו ייצג, 11 אף כי השימוש במטפורות תמיד זכה לשבחים — האפלטונית . אריסטו קרא לשימוש כזה ״כישרון טבעי״ — הרי שהדימוי המטפורי עצמו נטה למלא תפקיד משני ורפרנציאלי בלבד בהשוואה לאובייקט 12 דוגמה טיפוסית לעמדה זו ניכרת בגישההעיקרי שעליו הוא מצביע . הפרשנית הראשונית כלפי כתבי הקודש של פילון האלכסנדרוני ( בקירוב 30 לפנה״ס — 50 לסה״נ ) . פילון הדגיש שהתיאורים האנתרופומורפיים של האלוהות בסיפורי המקרא אינם אלא מטפורות נחותות בהשוואה לטבעם הנעלה, הלא-נראה, של אלוהים ושל הנשמה . המחשבה כי משב הרוח האלוהי שהפיח חיים באדם זהה לנשימה הפיזית הממשית של בורא דמוי-אדם היתה בעיני פילון עבירה המבזה את גדולתו 10 אברמס, הגוף האלוהי . 11 ההגדרה הקלאסית של המטפורה היא הגדרתו של אריסטו . הוא מגדיר את המטפורה בפרק כ״א של ה פואטיקה , כך : ״מטפורה היא התקה של שם מתחום אחד לתחום אחר, ממקרה כללי למקרה פרטי, ממקרה פרטי למקרה כללי, ממקרה פרטי אחד למקרה פרטי אחר, או על דרך ההקבלה״ . אריסטו, פואטיקה , עמ׳ 45 . 12 לפי אריסטו, ״אך חשובה מכול היא הלשון המטפורית, כי דבר זה בלבד אינו ניתן לשאילה מאחר והוא עדות לכישרון טבעי״ . אריסטו, פואטיקה, עמ׳ 47 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help