sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שרה האשכנזיה מלכת השבתאים 10 בשנת 1666 הביאה לדעיכת השבתאות כתנועה המונית . התנועה הפכה בהדרגה למסורת אנטינומיסטית שהייתה עתידה לעורר תנועות משיחיות אנטינומיסטיות אחרות, בהן התנועה הפרַנקיסטית, שעלתה 3 במאה הי״ט ועודנה קיימת היום בטורקיה בשם כת הדוֹנְמֶה . אף כי לכפירה של שבתי הייתה בלי ספק השפעה מקצינה על התנועה, לא הייתה התאסלמותו הסיבה היחידה לאופייה האנטינומיסטי של השבתאות בשנים הבאות . שרה הייתה אחראית באופן חלקי לכך שהתנועה השבתאית עוררה מחלוקת חריפה שנים רבות לפני המרתו של שבתי צבי לאסלאַם . ראשית, עברה של שרה לא היה נקי מרבב . בטרם נישאה, יצאו לשרה מוניטין של אישה מופקרת מינית . את המוניטין הללו רתמו מתנגדי התנועה לצרכיהם . ואולם, במקום שהתנהגות העבר של שרה תעמוד למכשול, היא דווקא סימנה אותה כבת זוג הולמת לשבתי צבי : השבתאים האמינו שהם עומדים בפתחו של עידן משיחי, וכי למשיחם ידע ישיר על אודות רצון האל . כתוצאה מכך האמינו רבים כי חוקי ההלכה כעת בטלים, שכן חוקים אלה, שלפי האמונה ניתנו למשה מיד אלוהים, נועדו לתקופת הגלות, 4 בהיעדר גישה ישירה לאל . על כן הכריז שבתי צבי על מועדים מסורתיים של צום ואבל, 5 תולדה כגון ט׳ באב, כימי שמחה על כך שהגיעו ימות המשיח . נוספת של המשיחיות הזו הייתה השחרור לכאורה של נשים מתפקידן הכנוע מבחינה הלכתית ומוגבל מבחינה מינית, כפי שטענה באופן 7 ושלא 6 נשים בלטו כנביאות בתנועה,משכנע עדה רפפורט - אלברט . 3 על האנטינומיזם של התנועה הפרנקיסטית ראו אצל גרשם שלום, ״מצוה הבאה בעבירה״, וכן, מן השנים האחרונות, Michaelson, “Conceptualizing” . החיבור של פ׳ מצ׳ייקו משנת 2016 , ערב רב כבר הפך לחיבור הסטנדרטי בנושא זה . על כת הדונמה ראו Scholem, “Crypto - Jewish Sect” ; Şişman, “Messiah” ; Şişman, Burden ; Baer, Dönme ; אלקיים, "המאמינים השבתאיים" . 4 שבתי צבי טען כי ביכולתו לדעת באופן ישיר את רצון האל דרך מה שכינה ״סוד האלוהות״ . על נושא זה ועל מערכת היחסים בין אנטינומיזם וסוד האלוהות, ראו 111 – 109 . Liebes, Jewish Myth, pp . 5 שלום, ״מצוה הבאה״, עמ׳ 20 . 6 רפפורט - אלברט, ״מעמד הנשים״ ; Rapoport - Albert, Women . Goldish, Sabbatean Prophets 7 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help