sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

דב שוורץ 14 ( "כלי הזמן" ; ט'רף זמאן ) ; והרי לא יכול להיות זמן לפני תנועה, שכן ההגדרה האריסטוטלית של הזמן הוא ספירת התנועה, ואין תנועה לפני הבריאה . על כן רמז הרמב"ם לפי אבן כספי שהעולם קדום ולא נברא, וקדימת הזמן לבריאה איננה קדימה זמנית אלא עקרונית . שם טוב חלק בחריפות, מפני שלדידו אין צורך לפירוש כזה . "לפנים הארץ יסדת" אין פירושו לפני הבריאה אלא בזמן הבריאה . שם טוב הוסיף והביא מפירושיו של אבן כספי בפירושו לחלק הראשון של המורה בפרקים יז ו - מא . הוא אף נדרש לפרשנים ללא אזכור שמם בפירושו לפרקים א, ד, ה, ח, ט, כח, ל, לב, מו ו - מז . הווי אומר, שהוא ביקש בפירושו ליצור רושם של שייכות למסורת פרשנית . מבחינה זו הפירוש למורה הולם את גישתו הכללית של שם טוב למקורות, שכן גם ב"צפנת פענח" הוא ציטט 29 בעלי סופרקומנטרים אחרים והתפלמס עמם . מטרת המורה הדגם של כוונה ראשונית ומשנית מופיע בראשית הפתיחה . המורה נפתח 30 ב"עניינו ( גרץ' ) הראשון", שהוא "לבאר עניני שמות באו בספרי הנבואה" . הרמב"ם התייחס באופן ספציפי לשמות משותפים, מושאלים, מסופקים ומוסכמים . לכאורה התכוון הרמב"ם לפרקים הלקסיקוגרפיים שבחלק הראשון של המורה, כלומר לשלילת ההגשמה . לאחר מכן הציג הרמב"ם את ה"כוונה ( גרץ' ) השנייה", שהיא "ביאור משלים סתומים מאד שבאו בספרי הנביאים ולא פורש שהם משל, אבל יראה לסכל ולנבהל שהם כפשוטיהם ואין תוך 31 על כך הוסיף אבן שפרוט כוונה שלישית : בהם" . המאמר הזה כוונתו הראשונה כו' — ר"ל שבזה המאמר יש שתי כונות כמו שיבאר : האחת לבאר ענייני שתוף השמות אשר באו 29 ראה הגות בצל האימה, עמ' 79 . 30 אבן שמואל, עמ' ד . 31 שם, עמ' ה . ראה א' נוריאל, "משלים ולא נתפרש שהם משל במורה הנבוכים", דעת 25 ( תש"ן ) , עמ' 85 - 91 ; י' לורברבוים, "על אלגוריה, מטפורה וסמל במורה הנבוכים", בתוך א' שגיא ונ' אילן ( עורכים ) , תרבות יהודית בעין הסערה ; ספר יובל למלאת שבעים שנה ליוסף אחיטוב, תל אביב ועין צורים תשס"ב, עמ' 396 - 422 ; הנ"ל, "'כאלו החכמים והיודעים נמשכים אחר הענין הזה ברצון האלוהי' : על תפיסת המשל ב'מורה הנבוכים'", תרביץ עא ( תשס"ב ) , עמ' 87 - 132 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help