sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עליון על כל הגויים 12 הנבחר" כטענה תיאולוגית, אשר באה לידי ביטוי בקרב רצף של פילוסופים, אשר לא יכלו להתעלם מנוכחותו של רעיון מרכזי זה בכתבי הקודש . לאחר התיאור המקראי של האכזבה הממושכת של אלוהי העולם מן האנושות, מאדם ועד נח, מוצגת הבחירה באברהם שבה הובטח לו כי יתברכו בו "כל משפחות האדמה" ( בראשית יב ב ) . אמנם לאחר מכן, כאשר התייאש האל מצאצאיהם של אבות האומה, הוא איים גם על עם ישראל בכליון תוך המרתו בזרעו של משה ( שמות לב י, במדבר יד יב ) . אך משה ביקש רחמים : "הלא בלכתך עמנו, ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה" ( שמות לג טז ) , וחז"ל פירשו : "ביקש שלא תשרה שכינה על אומות העולם — ונתן לו" ( ברכות ז ע"א ) . ואכן, מכאן ואילך מוצגים ישראל כעמו הנצחי של האל, תוך שימוש מטאפורי של ברית, של מחויבות הגבר לרעייתו או של אב לבניו . הדיון בבחירתם של ישראל במקרא ובספרות חז"ל כבר זכה לתשומת לבם של חוקרים מן השורה, וענייננו לא יהא בכך אלא בפיתוחו בפילוסופיה 4 היהודית הקלאסית שהשתלשלה מימי הביניים ואילך . כאחת מנקודות המוצא לדיון תשמש השאלה הבאה : אם אכן עם ישראל מועדף על ידי האל, האם יש לאפליה זאת הצדקה מוסרית ? ואכן, מתברר כי ביטוי מסוים של שאלה זאת הוצג כבר מוקדם למדי : אם האל לא רק אלוהי היהודים אלא גם אלוהי הגויים, על שום מה כה הִרבה לשלוח ליהודים את חסד הנבואה, ואת משה ואת התורה, ואילו לנו — לא נביא [ . . . ] לא מורה, ולא כרוז להודיענו על חסד אהבתו המזומן לנו ? יתרה מזו : הוא אף התעלם מאיתנו והניח לכל השוכנים ממזרח שמש עד מבואו ומקוטבי צפון לפאתי דרום לעבוד לאלילים [ . . . ] מחוץ לעם קטן אחד שנתיישב בחלק של פליישטיניי לפני פחות מאלפיים 5 שנה [ . . . ] ( יוליאנוס הכופר, נגד הגליליים, 106 ) . 4 לא נפתח את הדיון בפילון למרות חשיבותו, משום ניתוקו מהמסורת הפילוסופית היהודית המתמשכת . 5 דוד רוקח, "הפולמוס בין יהודים לנוצרים על הבחירה", בתוך : שמואל אלמוג ומיכאל הד ( עורכים ) , רעיון הבחירה בישראל ובעמים , ירושלים תשנ"א, עמ' 74 - 75 ; דוד רוקח, היהדות והנצרות בראי הפולמוס הפאגאני , ירושלים תשנ"א, עמ' 211 - 212 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help