sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : בורחס, תווי פניו 11 סעיד והגותו האוריינטליסטית הזועמת, אלכסיוס מיינונג ותורת האובייקטים הבלתי אפשריים, שופנהאואר ומשנתו האסתטית, וכן עמנואל לוינס, המציג רעיון של זהות טרנְס-סוּבסטנציאלית ביחסו של האני לאחֵר . קו-אפיון שני למאמרים הוא נקיטת האסטרטגיה הפרשנית המתייחסת באופן הוליסטי לכתבי בורחס, המורכבים מתצריף של סיפורים בדיוניים, מסות והרצאות תיאורטיות, ושירים ( בורחס מתוודה שיצאה תחת עטו בעיקר 'שירה אינטלקטואלית' ) . על אף השוני הנרטיבי והרטורי במִרקמם של סוגי הטקסטים הללו, הם חולקים באופן מובהק עיסוק נמרץ וחסר לאוּת בנושאים משותפים — לאור נטייתו הייחודית של בורחס לחרוג מן הדמיון אל המחשבה ולהיפך, ולשלב ייצוג בדיוני מופלג עם דיונים תיאורטיים קשים, פילוסופיים, בלשניים, מיסטיים ומתמטיים . גישה פרשנית הוליסטית זו מבקשת ללקט את הצוף מכל הפרחים, ובכך להתבונן ביצירתו של בורחס כיחידה כוללת ושלמה ( בניסוחו של אריסטו ) , גועשת ומבוכית, מבלי לכפות עליה סַד של אחידות מלאכותית . באופן זה ניתן לברר את המנגנונים הרעיוניים והפואטיים בכתיבתו של בורחס באופן ביטויים הדינמי והפלואידי, ועם זאת להצביע על מגמות יסוד קבועות . קו האפיון האחרון של המאמרים נובע מקודמו, והוא מתמצא בחתירה לבירור הסמלים והרעיונות הבורחסיאניים מתוך יחסי הגומלין שביניהם . ניתן לכנות מהלך פרשני זה "אינטרטקסטואליות פנימית" : בירור משמעותם של טקסטים שונים שכתב הסופר, בסוּגות מגוונות ובתקופות שונות של חייו, מתוך השתקפויותיהם ההדדיות — מתוך מה שבורחס מכנה במטפורה נהדרת "משחַק המרְאות הכפולות" . כך ניתן להציג נכוחה את התנופה הסינרגטית של הכתבים השונים, וכן את זיקות הגומלין המורכבות שביניהם . ויטגנשטיין מבטא בחריפות מגמה זו כאשר הוא כותב : "ההוגה דומה באופן מהותי לשׂרטָט, המבקש להציג 4 את יחסי הגומלין ההדדיים שבין כל הדברים" . אבקש להוסיף בסיום הערה דקדוקית, נוקדנית משהו, על כותרת הספר "נמרים כחולים", שהיא גם כותרתו של אחד מסיפוריו של בורחס המתורגמים בחלקו הראשון . במקור הספרדי זהו צמד המילים “ tigres azules ", וזמן-מה התלבטתי בתרגום המילה הראשונה . el tigre מציין בספרדית, ליתר דיוק, את הטיגריס המפוספס ולא את נמר החברבורות ( כפי שמציינת גם המילה tiger באנגלית ) . עם זאת, המילה 'טיגריס' היא במקורהּיוונית, וככזו היא לטעמי 4 Ludwig Wittgenstein ( 1998 ) , Culture and Value , ed . by Georg Henrik von Wright, London : Wiley - Blackwell, p . 12

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help