sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לֶךְ לְךָ 10 משמעה תמונת מציאות מטפיזית מדויקת כי אם חוויה של נוכחות אלוהים בחייו של האדם, בכל אורחותיו, במעשיו ובשיג ושיח שהוא מקיים עם זולתו . נוכחות אלוהים היא המשמעות העמוקה הטמונה בכל מעשה, במניע טהור ובכוונה נאצלת . האדם משתוקק למגע עם ממד העומק של קיומו, אך אין זה מובן מאליו שאכן יזכה לכך . קיומה של חוויית נוכחות אלוהים בחייו, היא גופא, מבחינת השל, המענה האלוהי החיוני כל כך, היא מחווה שאינה תלויה באדם עצמו והיא מעידה על מקורה הטמיר . ואולם עם זאת שהשל רואה בנוכחות אלוהים את ממד העומק והמשמעות של הקיום האנושי, הרי אחרי ככלות הכול האדם הוא שעומד במוקד עניינו . האדם בעיניו הוא גם מושא ההתייחסות של אלוהים עצמו : אלוהים מבקש את האדם . האדם אכן ניצב במרכז, אך לא מתוך גישה של אנוכיות . אלוהים מבקש את האדם כיוון שהוא רואה בו שותף לבריאה, שותף לעשיית הטוב, שותף לעילויה של המציאות אל ספֵרת הקדושה . עילוי זה משמעו חשיפת ממד עומק של המעשה המוסרי, כמעשה המחולל קדושה בחיים הממשיים . היהדות, בעיני השל, משמעה חיבור אל הקדושה באמצעות המעשה המוסרי . המציאות קוראת לאדם, אלוהים מבקש את האדם והיהדות היא תגובת עומק לקריאתה של המציאות, לבקשתו של אלוהים . כאן נכנס לתמונה העם היהודי . משמעות קיומו של עם ישראל אינו חוויה או עיקר אמונה, כי אם חיים בממד של קדושה, כלומר חיים של עשייה מתוך תודעת עומק המשמעות של המעשה . חייו של היחיד מישראל מקבלים את משמעותם בהיותו "פרק בסימפוניית הדורות", בהיותו עלה מלבלב היונק את חיותו מן הגזע . אך "עם ישראל אינו קיים כדי להתקיים, אלא כדי לטפח את 1 'חזון האלוהים'" . יתר על כן, עם ישראל אינו קיים לעצמו ועבור עצמו בלבד . השל קובע כי "משימתה של הפילוסופיה היהודית בימינו אינה לתאר את מהותה של היהדות כי אם לתאר את הרלוונטיות האוניברסלית שלה, את השלכות תביעותיה על 2 סיכוייו של האדם לשמור על צלם אנוש" . בספר המוגש בזה לפני הקורא אנו מבקשים לתרום את תרומתנו למשימתה של הפילוסופיה היהודית בימינו, כפי שמתארה אברהם יהושע השל . דמותו של השל מתייחדת כאחד ההוגים היהודיים הבולטים של המאה העשרים, אשר מעגלי ההשפעה שלו חורגים מגבולות העם היהודי . הרלוונטיות 1 אלוהים מבקש את האדם , עמ' 333 ( לרשימת הקיצורים לכתבי השל ראו בעמ' 485 ואילך ) . 2 שם, עמ' 331 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help