sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ה ק ד מ ה 11 היענותו של המאמין לתביעות ההתנהגותיות הקונקרטיות המופנות כלפיו : "הפרקטיקום קודם אפוא 'לפיגומיו' האמוניים וגובר עליהם" . החידוש המכונן של היהדות, להערכת המחבר, אינו בשאלות של אמונה אלא בריטואליה : "בקנוניזציה של הטקסט ובפולחנותיו : בפטישיזציה של האות, המילה, המשפט והסיפר . זו מהותה של היהדות, שתצורתה הראשונה והמכרעת מבחינת משמעויותיה והשלכותיה ההיסטוריות, נולדה בהשראת השלטון האחמני ובהוראתו ובכפיפות לאינטרסים שלו בתקופת עזרא ונחמיה" . עזרא ונחמיה היו אפוא מייסדיו של פולחן חדיש ומהפכני — פולחן הגוויל והסיפר ( נרטיב ) — המהווה פטישיזציה של הטקסט . המסגרת הפולחנית שעיצבו הייתה שילוב בין תצורת הפולחן הנוהגת ביהודה ( שלא נצטיינה בקווי מיתאר ייחודיים בהשוואה לפולחני המזרח הקדום, ונסמכה על סממניהם השגורים : כהן, מזבח, קורבן, קטורת וספיחיהם ) לבין תצורה חדישה של ריטואליה דתית המבוססת על קריאה טקסית של טקסט שזכה לשידרוג — ככל הנראה לראשונה בהיסטוריה — למעלת שגב וקדושה . המחבר סבור כי ראוי להבין את פועלם ההיסטורי בבחינת 'מפצו הגדול של הפוליטי' : נקודה היסטורית סינגולרית, שיילדה את הפוליטיקה כמשחק המכוון לעיגון הסדר החברתי הסימבולי בפרקטיקות של עיצוב תודעה , המשקפות אינטרסים אימפריאליים אחמניים : גיאו-פוליטיים מזה וכלכליים מזה . שערו השלישי של הספר מבקש להציג לקורא חלק מההשלכות ההיסטוריות לטווח הקצר והארוך של דינמיקה היסטורית זו : בטווח הקצר, הוא מציע להבין את ההיסטוריה של תקופת הבית השני לאור התפקיד הכלכלי שמילא בית המקדש, החל מתקופתם של עזרא ונחמיה 'מקדשי הגוויל' ועד החרבתו במרד הגדול . בטווח הארוך, יהדות הגוויל העזראית היא הפיגום ההיסטורי למופעיה של הקנאות הפונדמנטליסטית לצורותיה ביהדות, בנצרות וביתר שאת באיסלאם, והיא מבשר חשוב של לאומיות 'הדם והאדמה' על גלגוליה המודרניים . כמו כן מציג החיבור את הרעיון שיהדות ההלכה היא במידה רבה תגובה להצלחתה הפנומנלית של הנצרות החל מהמאה השנייה, כך שהאחרונה השפיעה על היהדות לא פחות משהושפעה ממנה . בתחום המעש הפוליטי, קובע כסיף, סימֵן מפעלם של עזרא ונחמיה מהלך מהפכני . השגבתו הסמלית של הטקסט הנביעה קודקס ביהביוראלי , שכלל מצוות והוראות אחרות . יהדות הגוויל החדישה ניכסה לעצמה את הדיבור, המילה והמשפט — כלי התקשורת העיקרי והחשוב ביותר בין בני אדם — כשפת קודש . באופן זה רכשה יכולת רבת עוצמה לבנות זהות

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help