sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 184 | מצפון תיפתח הרעה ? לפיכך המצב בגבולה הצפוני של ישראל אינו יציב . הסלמה של אירוע מקומי או החלטה מכוונת של חזבאללה או פטרוניו האיראנים עלולות להידרדר לעימות נרחב . על רקע זה מתוארים במחקר זה אתגרי המשפט הבינלאומי שישראל עלולה לעמוד לפניהם בתרחישים שונים של עימות עתידי בצפון ומוצעות דרכים שונות שבהן אפשר להיערך מראש לאתגרים אלו . עימות אפשרי עם חזבאללה בצפון שונה מעימות עם חמאס או עם ארגוני הטרור הפלסטיניים האחרים בעזה בעיקר בשל המעורבות העמוקה של מדינות זרות : חמאס פועל בשטח רצועת עזה, ששאלת הריבונות בו אינה ברורה, ואף שנויה במחלוקת ; חזבאללה, לעומת זאת, פועל בשטחה של לבנון ובשטחה של סוריה, שתי מדינות ותיקות ומוכרות שחברות באו"ם . באילו נסיבות יישאו לבנון וסוריה באחריות למעשיו של חזבאללה ? מה המשמעות המעשית של אחריות זו ? אלו הן, בין השאר, השאלות שבהן עוסק המחקר . זאת ועוד : מעורבות איראן בסיוע לחזבאללה עמוקה הרבה יותר ממעורבותה בסיוע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי בעזה והיא כרוכה גם בנוכחות פיזית וגלויה של כוחות צבאיים של איראן בסוריה, אך לא בעזה . לבסוף, בשטח לבנון פועל כוח שמירת שלום של האו"ם ( יוניפי"ל ) , שהוא "שחקן" נוסף שיש להתחשב בקיומו במקרה של עימות עתידי . מחקר זה מתמקד בדיני השימוש בכוח ( jus ad bellum ) . שלא כמו דיני הלחימה ( jus in bello ) , הדיון הציבורי בישראל לא ייחד להם עד כה תשומת לב רבה . דינים אלו מסדירים את האיסור על השימוש בכוח בין מדינות ואת חריגיו, ובראשם הזכות להגנה עצמית . דיני הלחימה פועלים במישור הטקטי ומסדירים את ניהול הלחימה — אילו מטרות מותר לתקוף ובאילו אמצעי לחימה ושיטות לחימה מותר להשתמש ; דיני השימוש בכוח, לעומת זאת, פועלים במישור האסטרטגי וקובעים מתי מותר למדינה להפעיל כוח כלפי מדינה אחרת או בשטחה של מדינה אחרת — ולאילו תכליות . דיני השימוש בכוח של המשפט הבינלאומי הם חלק מן ה"טופוגרפיה" של המלחמה . מדינאי החפץ להשיג את מטרותיו בעימות צבאי כדאי שיכיר היטב את כל הצדדים של השטח שבו נערכת ההתמודדות ויתכונן מראש באופן שיקדם את מטרותיו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help