sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מחקר מדיניות 182 | התמורות במשימות ובמיומנויות הנדרשות מהעובדים בישראל החזק בין מאפייני המשימות הנדרשות במשלח היד לרמת הפריון של העובדים, המתרגם להפרשי שכר גדולים . השלכות אלו נכונות גם לאפשרויות התעסוקה : לעובדי כפיים במשלחי יד שיש בהם עצימות גבוהה של משימות ידניות חזרתיות יש סיכוי גבוה ב- 6 . 1 נקודות אחוז להיות ללא עבודה או לעבור ענף בשלוש השנים הבאות בהשוואה לעובדים במקצוע שיש בו עצימות הנמוכה ביחידה אחת במשימות מסוג זה . לעומת זאת, עובדים במשלחי יד המצריכים חשיבה אנליטית ברמה הגבוהה ביחידה אחת במדד המשימות האלה הם בעלי סיכוי נמוך ב- 6 . 2 נקודות אחוז מעובדים אחרים לאבד את מקום עבודתם או לעבור לענף אחר מזה שעבדו בו בטווח הזמן של שלוש שנים . ניכר אפוא שלמאפייני המשימות במשלח היד קשר ישיר לרווחת העובדים . השינויים במרכיבי המשימות הנדרשות השפיעו השפעה לא אחידה על קבוצות אוכלוסייה השונות . במיוחד ניכר שהשינוי בתמהיל המשימות הגדיל פערים בין יהודים לערבים : לא רק שיהודים מועסקים יותר מערבים במשלחי יד מבוססי משימות חשיבה לא-חזרתית — משלחי היד המתגמלים בשכר גבוה יותר — אלא שהפערים בין משימות המאפיינות את העובדים בשני המגזרים התרחבו בשני העשורים החולפים . נוסף על כך, גם בהיבט המגדרי ניכרים פערים מובהקים במאפייני המשימות של העובדות והעובדים . למשל, בקרב הגברים ניכרה ירידה בעבודה במשלחי יד המצריכים ביצוע משימות פיזיות, ובה בעת בקרב נשים ניכרה ירידה בעבודות שיש בהן משימות חשיבה חזרתיות ( למשל פקידות ) . כדי להסביר את הגישה מבוססת המשימות ולהציג את התובנות שגישה זו מציעה נתחיל בהסבר הגישה ונסקור את הממצאים מן הספרות הקיימת בנושא . אחר כך נתאר את הנתונים ואת אופן חישוב עצימות המשימות בכל משלח יד ובמשק בכללותו . משם נעבור להצגת הממצאים : תחילה הממצאים בעניין הקיטוב בתעסוקה והשינויים בהרכב המשימות הנדרשות, ואחר כך הממצאים בעניין השפעות השינוי במשימות הנדרשות על שכר ועל תעסוקת הפרטים . בהמשך ננתח את הגורמים שבבסיס השינויים, ולבסוף נבחן אם וכיצד השפיעו השינויים על קבוצות שונות באוכלוסייה . בפרק הסיכום נדון גם בכמה השלכות מדיניות של הממצאים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help