sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 ה צעה לסדר 49 בראשותה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון . ועדה זו פעלה כחצי שנה, עד פיזור הכנסת ה- 23 ומאז לא הוקמה מחדש . הכנסת לא הקנתה לוועדת שלח סמכויות מיוחדות מעבר לאלה המוקנות לוועדות הכנסת הרגילות ( כגון זימון בעלי תפקידים כדי לתת עדות ולהציג מסמכים, זימון שרי הממשלה וכו' ) . כמו כן, הוועדה נדרשה לבחון את ההיבטים הקשורים להתפשטות נגיף קורונה בלבד, ולהימנע מלדון בעניינים שבסמכות ועדת הכספים או ועדת החוץ והביטחון, לרבות ועדות המשנה שלהן . גם לוועדת שאשא-ביטון הוקנו סמכויות פיקוח חלשות ( הפקת לקחים מגל הקורונה הראשון ומוכנות לגל הבא ) , ואולם כחודש לאחר התכנסותה, במסגרת "חוק הקורונה הקטן" ולאחר הסכמה פוליטית, ניתנה לה גם סמכות זמנית לאשר או לבטל בדיעבד תקנות של הממשלה . כעבור שבועיים הועברה הסמכות לאשר או לבטל תקנות לכמה ועדות קבועות ( במסגרת "חוק הקורונה הגדול" ) , ולוועדה נותרו סמכויות הפיקוח המקוריות שלה . מרגע זה ועד פיזור הכנסת ה- 23 התנהל הפיקוח הפרלמנטרי בישראל בנושא התמודדות הממשלה עם מגפת הקורונה על פי מודל היברידי : בוועדות הקבועות ובוועדה הזמנית במקביל . במחקר זה ביקשנו לבחון את דפוסי הפעילות של שתי הוועדות המיוחדות שהוקמו בעקבות משבר הקורונה, ומתוך כך ללמוד על הסוגיה הרחבה יותר של פיקוח פרלמנטרי בשעת חירום, ולהמליץ המלצות בנידון . ראוי להדגיש כבר כאן כי המחקר אינו עוסק בסוגיות עקרוניות הנוגעות להכרזה על מצב חירום, להתקנת תקנות לשעת חירום ולפיקוח עליהן, או למנגנוני הפיקוח בוועדות הקבועות ובמליאה בעת חירום . מהמחקר שערכנו עלה כי עבודת הפיקוח של הוועדות הזמניות שנבחנו הייתה סבירה בהתחשב ביעדים המצומצמים שהוגדרו להן ובכלים שעמדו לרשותן . מעצם היותן שקופות לציבור הן הפכו למוקד לקבלת מידע על ההתמודדות עם נגיף הקורונה, ולכן גם זכו לסיקור תקשורתי רב . הן התכנסו תדיר, יצאו לכמה סיורים, ובשתי התקופות הירבו יושבי הראש שלהן ( האחד מהאופוזיציה והשנייה מהקואליציה ) וכמה מחבריהן לבקר את הממשלה ואת החלטותיה . זאת ועוד, התקשורת בין הוועדות לבין ממלאי התפקידים ברשות המבצעת הייתה שוטפת, וכמעט בכל דיוניהן השתתפו בכירי המשרדים הרלוונטיים, וכן גורמים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help